سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

بهار و کسالت

image_pdfimage_print

با شروع فصل بهار و طولانی شدن روزها، بیشتر انسانها برخلاف طبیعت که زندگی از سر می گیرد و حیات جدیدی شروع می کند، دچار کسالت و پرخوابی می گردند که اکثریت افراد به دلیل اینکه تأثیری در خلقیاتشان نیز بوجود می آورد، از این حالت شکوه و گلایه داشته و به نوعی رنج میبرند. بی حوصلگی و عدم انگیزه و سنگینی پلکها در بیشتر اوقات روز مخصوصا در اتوبوس و تاکسی و سرکلاس و به هنگام مطالعه کتاب از جمله عوارض این کسالت است.به این حالت از نظر پزشکی اختلال فصلی گفته می شود و به اظهار پزشکان این اختلال به علت تغییر گردش خون در بدن نسبت به زمستان، طبیعی است و تا حدود زیادی قابل درمان که طب سنتی در این عارضه هم با ارائه راهکارهایی به کمک انسان قدم برداشته است.
عوامل از بین برنده خواب آلودگی بهاری

۱٫ انجام ورزشهای سبک
۲٫ پیاده روی صبحگاهی و تنفس در هوای پاک صبح (موجب افزایش هورمون تولید نشاط در بدن)
۳٫ دوش گرفتن با آب ولرم
۴٫ مصرف خوراکیهای حاوی ویتامین B , A مانند: حبوبات، برگه زردآلو و گروه لبنیات مانند: ماست و شیر بدون چربی، نخودفرنگی
۵٫ مصرف خرما و انجیر و آلو جهت تقویت اعصاب
۶٫ استفاده از سبزیجات تازه و تأمین فیبر مورد نیاز بدن از این طریق
۷٫ صرف شام سبک
که عوامل فوق تا حدود زیادی در از بین بردن تنش های عصبی و ایجاد آرامش و برطرف شدن کسالت تأثیر گزار هستند. از نظر روایات طبّی از دیگر عوامل از بین برنده کسالت طبیعی بهار موارد زیر را هم میتوان برشمرد:
۱٫ حجامت و یا اهدای خون
۲٫ تجدید وضو با آب سرد
۳٫ خواب قیلوله ۱۵ دقیقه ای
۴٫ توجه و آراستگی فضا و محیط کار و زندگی(عطرآگین و مطبوع نمودن و استفاده از نور مناسب)
۵٫ رعایت بهداشت و نظم فردی و پرهیز از شلختگی
۶٫ معاشرت و گفتگو با افراد بانشاط و معنوی و پرهیز از معاشرت با افراد سست عنصر و بی رمق
۷٫ استقبال از فعالیتهای گروهی
رعایت موارد فوق در داشتن بهاری دلنشین و باطروات یاریگرمان خواهد بود.