سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

درد مهار نشده …

image_pdfimage_print

برگی دیگر از عاشورا، غوغای اسارت است که بعد از شهادت امام حسین (ع) شروع می شود.
از جهت زمانی روز هایی سپری می شود که در سال ۶۱ هجری از دردناکترین روزها برای آل الله بود، روزهای اسارت و پیمودن مسیر کوفه و شام با نهایت غصه و محن.
وجدان مصائب حضرت زینب (س) حال و هوای انسان را تغییر می دهد و به میزان درک مصائب و شدت اندوه وارده بر حضرت، انس با ایشان بیشتر می گردد.
آری روزهایی است که خود اباعبدالله در آخرین شب، برای آماده نمودن اهل حرم خطاب به آنها فرمود:
« اِستَعِّدوُا بِالبَلاء» و فرجام نیکوی آنها را چنین ترسیم نمود: «و یعوضکم الله عن هذه‏ البلیه بانواع النعم و الکرامه فلا تشکوا و لا تقولوا بالسنتکم ما ینقص من قدرکم »
«خدا در مقابل بلاها انواع نعمتها و کرامتها می بخشد، پس شکوه نکنید و چیزی بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد»
بلا و محنت، پدیده ای است که انسان به نوعی در زندگی با آن مواجه شده و در واقع، جزء لاینفک زندگی است. افرادی که در درجه پایین ایمان قرار دارند و دین داریشان تحت الشعاع انگیزه های مادی است بلا را آفت پنداشته و این بلا موجب دور شدن آنان از حق می شود که حضرت امام حسین (ع) در مورد این افراد می فرماید:
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون »
« مردم عبد دنیا هستند و دین لقلقه ی زبان آنهاست تا وقتی زندگیشان بر محور دین بگردد در پی آن هستند، اما وقتی بوسیله ی بلا آزمایش می شوند، دینداران اندک می گردند. »
اما انسان هایی که صاحب همت عالی در راه عقایدشان هستند از بلای الهی با آغوش باز استقبال نموده و همه چیز را به حساب محبوبشان گزارده و بلا برای آنها مفهوم دیگری داشته که ثمره اش رضایت از قضای الهی، تسلیم در برابر امر او و تحمل عاشقانه شدائد و محنتها، که نتیجه آن توصل و تقرب به محبوب است. و حضرت زینب و اسرای کربلاء مصداق بارز این گروهند. عجبا از این جریان و عشقهای پاک، که ماهیت اسارت را دگرگون کرد و به حریت تبدیل نمود. مناسب است جهت اهمیت نهضت زینبی و روشن شدن کار حضرت زینب با شدت آلامی که بر قلب نازنینش وارد گشته بود به چند مورد از مصائب اشاره گردد:

  1. هجوم طوفان مصائب روز عاشورا
  2. التهاب ماجرای آتش زدن خیام حسینی و ورود غیر قانونی سپاه عمر سعد به حریم ولایت و امامت
  3. التهاب اسارت اهل خیام و مصائب بعد از عاشورا
  4. برخورد اهانت آمیز با اسراء
  5. جسارت بر آل الله
  6. عواقب پیروزی ظاهری دشمن بر اباعبدالله (علیه السلام)
  7. مشاهده حال و هوای بیمار – مصلحتی – کربلاء به عنوان ولیّ امر زمان
  8. خارجی خواندن حضرت زینب (سلام الله علیها)
  9. منظره ورود حضرت زینب به کوفه و شام
  10. مقایسه موقعیت حضرت زینب و جلالت ایشان در زمان امام علی (ع) – به عنوان خلیفه – و زمان ورود به کوفه با زنجیر اسارت
  11. صدقه دادن به آل الله در طول سفر اسارت
  12. گردانیدن در کوچه پس کوچه های کوفه به عنوان نماد سپاه شکست خورده
  13. غم و ماتم اسرا در رثاء شهدای کربلا
  14. ماجرای شهادت مظلومانه حضرت رقیه در خرابه ی شام
  15. پیدا نشدن غساله در شام بخاطر خارجی گمان نمودن حضرت رقیه (س)

اینها شمه ای از مصائبی است که حضرت زینب (س) با آن روبه رو شد و با نهایت تدبّر، توکل و تعقل، تاکتیکهایی را جهت مهار مصائب وارده بکار گرفت و نهضت آفرید و با حماسه خود چهره ی کریه و پلید یزیدیان را افشا نمود. ولی دردی که مهار نشد، جریان مهجوریت ولیّ زمان و فرصت سوزی افراد در نصرت و خدمت به امام بود. درد تشکیل نشدن دولت کریمه. آن بزرگوار، از چیزهایی رنج می بُرد که برای بقیه ی افراد عادی بود و این دردمندی ایشان بود که در نهایت عزت با وقایع رو به رو شد و حقایق را بازگو کرد. اسارت ایشان حافظ بقای دین شد و واقعا شایسته روح بلند اوست که امام زمان (عج) فرمود: « هر سال در وفات حضرت زینب، عرشیان و ملائکه خطبه ی آن حضرت را در کوفه زمزمه می کنند و ناله سر می دهند ». و گریه براین درد حضرت زینب (س) واقعا سخت تر و مشکل تر از گریه مصائبی است که ذکر شد. پس امروز درد مهار نشده ی زینب لازم است تا پیام رسان کربلا بود و برای فراهم نمودن شرایط تشکیل دولت کریمه و تجدید دین محمدی در نصرت و خدمت به امام زمان (عج) سبقت گرفت.

السلام علیک یا زینب صبور …

با دل تنگ تو این غم ها چه کرد؟         دردها و داغ ماتم ها چه کرد؟
فاطمه گر تو علی را همسری،            وز شرافت مصطفی را مادری،
کار زینب هم گذشت از خواهری                   کرد در حق برادر، مادری
چون تو، که در دامن دختر پرورد؟         کی صدف این گونه گوهر پرورد؟!