سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

راز ظهور در کلام امام زمان(عج)…

image_pdfimage_print

طبیعی و واضح است که از سوی حضرت مهدی(عج) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) بدلیل نابسامانی ایام غیبت، و محدودیتهای زمان، فرمایشات بسیار اندکی به منتظران و شیعیانشان برسد، و مردم در هر مورد کلامی از ایشان در دست نداشته باشند، لذا هر آنچه هم از ایشان رسیده است، باید اهمیتش را دانسته و به حرف به حرفش اعتناء خاص نموده و توجهی ویژه کرد، علی الخصوص که فرمایشات، مربوط به پاسخگویی به نیازها و ضروریات زندگی در دوران غیبت باشد. این توجه، آثار بسیار معنوی بدنبال خواهد داشت که قابل تصور نیست.
بی شک در این اوضاع نامناسب، چشم در کلام حضرت ولیعصر (عج) داشتن و ایشان را حاضر و ناظر دیدن، تحول خاصی در رفتار و عملکرد انسان ایجاد میکند، و او را از بسیاری از خطاها و لغزشها مصون میدارد، لذا چون:
۱_ امام و پیشوای امت این زمان هستند…
۲_ همه کلامشان برای امروز راهگشا و نجات دهنده هست…
۳_ مورد انتظار منتظران هستند …
۴_ چون این امت با ایشان محشور خواهند شد…
۵_ و چون فارغ از این چهارمورد، امام زمان(ع) و پدر امت هستند…
لذا هم باید درپی فرمایشات ایشان بود و هم با دیدن و شنیدن فرمایشات حضرت، بایست حساسیت ویژه ای بوجود آمده و در عملیاتی کردن آن کلام نهایت سعی و تلاش را انجام داد.
یکی از این فرمایشات حضرت حجت(ع) به شیعیان که رمز نجات و رمز موفقیت در دستیابی به مدینه فاضله میباشد و از طریق شخصیت فاضل شیخ مفید علیه الرحمه در دست است، روایت و توقیع زیر میباشد:

«وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَهُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَهِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ»
«اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم».

در این توقیع حضرت مهدی(عج) خود به موارد مهمی آنهم بسیار دلسوزانه و خیرخواه گونه اشاره فرموده اند:
»علل غیبت
»عامل ظهور
»تعجیل در به سعادت مشاهده رسیدن
»علت دوری مردم از حضرت
» توقعات حضرت از شیعیان
»علت تاخیر مشاهده
که حال بر منتظران و شیعیان است که در جامهٔ عمل پوشاندن به این روایت، کوشش و جهد لازم را مبذول دارند.
اجتماع قلوب در این توقیع، آن اجتماعی است که همه بر حول یک هدف و یک نتیجه، دور هم جمع شوند، اجتماع تن هایی که قلبا باهم اشتراک نظر ندارند، نمیتوانند به این روایت حیاتی عمل نمایند و اجتماعها را به ظهور برسانند.
“وفای بعهد” هم علت اجتماع مردم و منتظران، در این توقیع بیان شده است. بعبارتی، اینکه تاکید و توصیه به اجتماع فرموده اند، علت اجتماع را هم در این توقیع، “وفای بعهد” مطرح فرموده اند.
و این نکته قابل ذکر است که اگر جمع شدن برای وفای بعهد عامل ظهور ذکر گردیده است، به این علت نیست که حضرت از این اجتماع و وفای بعهد قصد انتفاع داشته و بخاطر آن توصیه میکنند، چراکه در مورد ایشان «لا اسئلکم علیه اجرا…» صادق است؛ بلکه این عمل به وفای بعهد با اجتماع، نفع و فایده اش بدست خود حضرت به اجتماع کنندگان و وفا کنندگان خواهد رسید. بدین صورت که یک زندگی بهشتی در دنیا را با نهایت اجرای عدالت و ایجاد امنیت و دوستی و وفور نعمت و به کمال رسیدن عقلها، درظهور تجربه خواهند کرد.
لذا با این اوصاف و با این سیاق کلام حضرت، هر جمع شدن اجتماع قلوب نیست:
»جمعی که در آن صحبتی از حضرت مهدی نشود…
»جمعی که در آن از رنجهای حضرت سخن به میان نیاید…
»جمعی که در آن برای ظهور چاره اندیشی نشود…
»جمعی که در آن از دولت کریمه و عدالت جهانی گفتگو نگردد…
»جمعی که از سبک زندگی در نظام ولایی مشخصاتی بیان نشود…
آری این جمعها، همان اجتماع مدّ نظر حضرت در توقیع شریف نمیباشد. بلکه اجتماع مورد نظر حضرت که ظهور را نتیجه دهد، اجتماعی است که در هر نوبت اجتماع، قدمهایی برای ظهور پیشرفتی اتفاق افتد.
باید توجه کرد که زمان و فرصت زیادی برای سایر کارهای دنیوی بوجود خواهد آمد اگر منتظران اولویت را در علت اجتماعشان به وفای بعهد مقرر کنند.
اگر چنین شد تاخیر در ظهور منتفی شده و ظهور این آرزوی مشتاقان هرچه زودتر محقق خواهد شد و رضایت خدا و اولیای خدا بر زندگیشان سایه خواهد افکند.