سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

حیات احساسی و فکری حضرت فاطمه زهرا (س)

image_pdfimage_print

بی شک مدال های افتخار و رمز ماندگاری حضرت فاطمه زهرا (س) در اثر تلاش هایشان می باشد. چادر خاکیش نشانه ی قیام و نهضت و حرکت است و علامت خون و خونخواهی، تار و پود چادر زهرا (س) نجات بخش و از القابش شفیعه ی روز جزاست که می باید به این چادر چنگ زد و دست از آن برنکَند.

حضرت زهرا (س) در عرصه ای حرکتش را آغاز فرمود که خطر را کاملاً احساس می کرد، ایشان زمانی که بر نبوت و ولایت و امامت جسارت ها شد و زمزمه های جانشینی پیامبر (ص) بلند بلند مطرح می شد، با تیزبینی و دقت و ظرافت، قیام خویش را آغاز نمود.

نکته به نکته ی زندگی آن بانوی گرامی درس و الگویی برای پیروان و دوستداران ایشان است و در تمامی لحظات و آنات حیاتش مسائل قابل تأمل و توجهی برای آنان که ادامه دهنده ی مسیر مقدس ایشان هستند، موجود است. رسالت فاطمی رسالتی نیست که در ۱۴۰۰ سال پیش ختم شده باشد، بلکه رسالت و مسئولیتی پویا و زنده بوده و در تمامی عرصه ها و عصرها می تواند کاربرد داشته باشد.

آنچه امروز به عنوان رسالت فاطمی در فرهنگ مهدوی می تواند مورد بحث و الگو گیری قرار بگیرد دو موضوع و دو بُعد از ابعاد زندگی آن بزرگوار است:

۱- حیات و بعد احساسی حضرت زهرا (س)
۲- حیات و بعد فکری حضرت زهرا (س)

در حیات احساسی، حضرت زهرا با احساسات لطیف خود (لطیف در اصطلاح لغوی به معنای توجه به مسائل ریز و باریک می باشد) مسئولیت راه اندازی مردم در مسیر بحق ولایت را بر عهده گرفته بود و در این مسیر جریاناتی چون

♦ ساختن کلبه احزان و رفتن بدانجا برای گریه بر پدرش…
♦ غوغای آوردن بلال برای اذان گفتن که گفتند زهرا برای شنیدن اذان دلتنگ شده است…
♦ گرفتن دست حسنین و خانه به خانه رفتنها و در کوفتن ها، شواهدی بر این حیات احساسی ایشان می باشد.

شواهدی بر این حیات احساسی ایشان می باشد.

کوثر نبوت، درسایه ی حیات فکری خود نیز با اندیشه و تفکر دقیق، مسئولیت نشان دادن راه و مسیر صحیح و حق را بر دوش گرفتند که در این رابطه هم:

 ♦دو خطبه ی بسیار پر محتوای آن بانوی عظیم الشأن (در فرازی از خطبه ی فدکیه فرمودند: اگر افسار خلافت را به علی می سپردید، او آن را به سرچشمه ای می بُرد که از آنجا آب می تراوید، چشمه ی پر آب که هر چه می خواستید می نوشیدید، اما علی (ع) فقط تشنگی اش را برطرف می کرد (حالا شما تشنه برخواهید گشت، اما آنها بیش از نیاز خواهند نوشید).

  ♦اعتصاب سخن حضرت زهرا (س) با آن دو ملعون…

  ♦کلام ایشان در گفتگو با علی(ع) که فرمودند: من با ابوبکر سخن گفتم و دشمنی را در کلام او یافتم.

  ♦عمل سیستماتیک حضرت یعنی همراهی حیات احساسی با حیات فکری که بزرگان را به زانو درآورد،گویای این حیات فکری است.

باید توجه داشت که امروز اگر در شناخت و از بین بردن عمرها و ابوبکرهای زمان ناتوان بوده و کاری از پیش برده نمی شود و ولیّ و صاحب زمان چون علی (ع) کنار زده شده و ولایت مطلقه ندارند و در غیبت و اضطرار و خوف به سر می برند، از منظری به ناتوانی در این دو مورد برمی گردد. رمز طولانی شدن غیبت و عقوبت این دوران ، نبود احساسات لطیف و اندیشه ی دقیق یا وجود یکی بدون دیگری است، چرا که اگر در میان این دو تفکیک صورت گیرد آسیب جدی خواهد بود، لذا یکی مستلزم دیگری است و هر دو ملازم و همراه هم هستند که،

یک راه برای ایجاد هم زمان و توأم بودن این دو حیات در زندگی ، تلاش در عرصه ی شناخت بیشتر حضرت فاطمه (س) و احساس ضرورت در این مسئله و توسل و توصل به وجود نازنین حضرت صاحب الزمان (عج) می باشد تا در معرفت افزایی و شناخت بیشتر ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) عنایت ویژه نموده و توفیق حرکت و قیام و ایفای رسالت فاطمی در عصر فتنه ها و بلاهای آخر الزمان، شامل حال انسان گردد؛ و راه دیگر وجوب انتقال حال و هوای فاطمیه که به نوعی احساسات فاطمی در آن متجلی است به دیگر فرصت ها و زمان های زندگیست تا حاکمیت همیشگی احساس و اندیشه ی فاطمی در زندگی ها بروز و ظهور نماید و لحظه ای غفلت از این دو موضوع به عمل نیاید که دوری از هر دو مصداق این جمله ی حضرت در خطبه می باشد که فرمودند:

«… عند الساعه یخسر المبطلون…»

و راهکار سوم داشتن موضع واحد در مواقع موافق و مخالف است، عدم موضع گیری و بی تفاوتی در اتفاقات و جریان های زندگی، حیات فکری و احساسی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

رسالت فاطمی

(ویرایش جدید )