سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

رسالت فاطمی در فرهنگ مهدوی(۲)

image_pdfimage_print

حضرت زهرا(س)در عرصه ای قیام فردی خود را آغازکرد که کاملا احساس خطر نمود، لذا این حرکت را با ظرافت و دقت و تیز بینی تمام، همزمان با ایجاد شدن جسارتها و زمزمه های جانشینی و نماز خواندن ابوبکر بعنوان جانشین پیامبر با دسیسه و سیاست بازی عایشه در خانه پیامبر(ص) شروع نمود. فاطمی شدن در فرهنگ مهدوی نیاز به شناخت حرکتها و فرهنگ ایشان است و تطبیق این رسالت فاطمی در فرهنگ مهدوی با توجه به دو عنصر مهم درقیام فاطمی است، که حضرت زهرا با این دو حرکت خود را آغاز نمود:

 احساس لطیف
 اندیشه دقیق

که احساس لطیف حیات احساسی حضرت فاطمه می باشد و اندیشه دقیق، حیات تفکر و اندیشه ایشان است. در واقع حضرت زهرا(س) با عملکرد سیستماتیک حرکت خود را آغاز نمود، که برای ورود و الگوگیری از فرهنگ فاطمی باید به این ابعاد توجه بسیاری نمود، چرا که ناگفته نماند الگوی حضرت مهدی برای تشکیل حکومت عدالت جهانی که واقعه بزرگی است حرکتها و روشهای حضرت زهرا(س) می باشد، ایشان با حیات احساسی خود مسئولیت راه اندازی مردم را داشت و با حیات فکری و اندیشه خود مسئولیت نشان دادن راه و مسیر صحیح حق را در پیش گرفت. که این دو کاملا باهم متفاوت بوده و در عین حال همراه و مستلزم هم می باشد و یکی بدون دیگری امکان پذیر نبوده و تفکیک این دو در هر مقطعی آسیب رسان خواهد بود. بعنوان مثال: اگر برنامه ایی ترتیب داده شود که در آن احساسات به اوج خود برسد و اندیشه دقیق درآن نبوده و راهی برای مردم نشان داده نشود، حرکت فاطمی نخواهد بود. اگر امروز ابوبکرها و عمرهای زمان را نمی توان متزلزل کرد، علت اینست که در این دو مشکل وجود دارد و توانایی جمع این دو میسر وجود ندارد که می بایست هنر جمع این دو عنصر را با تحقیق و بررسی و از همه مهمتر با توسل به دامن پاک حضرت فاطمه زهرا فرا گرفت.
توضیح بیشتر اینکه احساس لطیفی که فقط راه اندازی فردی باشد در فرهنگ فاطمی جا ندارد بلکه باید موجب راه اندازی مردم نیز باشد. امروز حجاب و دانش فاطمی و شوق و ذوق جهت پاسخ یابی به سوالات موجود در فرهنگ فاطمی باید توسط عملی نمودن مدل حرکتی فاطمه (س) بیشتر گردد.
متاسفانه این دو عنصر در دوران غیبت هماهنگ نبوده و مهجور می باشد یعنی یا احساس است و اندیشه نیست و یا اندیشه است و دقیق نیست و یا اندیشه دقیق است و احساس نیست، لذا یکی از رموز طولانی شدن غیبت نیز، فقدان یکی از این دو در حرکتها و تلاشها می باشد.
جهت روشن شدن مطلب به نمونه هایی از عنصر احساس لطیف آن بانوی عظیم الشأن اشاره میگردد تا اهمیت موضوع روشن گردد. روزی از روزهای بعد از شهادت پیامبر این سخن در مدینه می پیچد که زهرا موذن پیامبر را طلبیده است. بلال آمده و شروع به گفتن اذان می کند و زمانیکه به فراز “اشهد ان محمدا رسول الله” میرسد، زهرا فریاد از دل براورده و نای خود را از دست می دهد که فریاد بر می آورند: بس کن بلال فاطمه را یارای شنیدن نیست، آری این احساس لطیف تمامی احساسات مردم را معطوف به شهادت پیامبر و مورد اذیت واقع شدن حضرت زهرا(س) می کند.
یا نمونه دیگرهبه همراه بردن حسنین(ع) در جریان رفتن به در خانه مهاجر و انصار است !!! به نظر شما چرا این حرکت صورت می گیرد؟ چه نیازی به بردن فرزندان به در خانه ها بود؟ که همانا این مدل حرکتی، احساس لطیف ایشان در راه اندازی مردم بود.
و از جمله حرکتها و کارهای ایشان که میتوان در بیان احساس لطیف به آن استناد نمود دو خطبه ایشان است، چراکه کلام ایشان هر کجا طرح شود باعث کم کردن چهره دشمن از صحنه گشته و طبق شواهد دشمن در برابر آن کم می آورد. ایشان در مورد برخور د ابوبکر در خطبه اش چنین می فرماید:«…لقد اجهد فی خصامی و الفیته الد فیکلامی…» «…او در دشمنی و خصومت با من تمام جهد خود را به کار برد او را در مکالمه ای که با وی داشتم لجبازترین دشمنها یافتم …» و با این احساس لطیف که همراه با ریز بینانه ترین نکات بود جریان تقدس گری ابوبکر و ماهیت شوم او را افشا نمود و روشن نمود که واقع قُدسیت در لبخند است که در لبان علی(ع) نقش بر می بست. در جای دیگر از خطبه با بکار بردن نام ابا الحسن در مورد حضرت علی(ع) غصب خلافت را متذکر شدند: «…وَ مَا الَّذى نَقِمُوا مِنْ اَبِی‏الْحَسَنِ عَلَیْهِ‏السَّلامُ، نَقِمُوا وَاللَّهِ مِنْهُ نَکیرَ سَیْفِهِ، وَ قِلَّهَ مُبالاتِهِ لِحَتْفِهِ، وَ شِدَّهَ وَ طْأَتِهِ، وَ نَکالَ وَقْعَتِهِ، وَ تَنَمُّرَهُ فی ذاتِ اللَّهِ…» «…چه عیبى از اباالحسن گرفتند، بخدا سوگند عیب او ناشناخته بودن شمشیرش ، و بى‏اعتنائى به مرگ، و شدّت برخوردش، و عقوبت دردناکش، و اینکه غضبش در راه رضاى الهى بود…».
و نیز در خطبه خود خطاب به زنان مهاجر و انصار که به عیادت ایشان آمده بودند چنین فرمود:«…الیکم عنی، فلا عذر بعد تعذیرکم و لا امر بعد تقصیرکم» «… از من دور شوید (بس کنید)، که با بهانه های بیهوده تان عذر شما پذیرفته نیست و با کوتاهی های شما جای هیچ سخنی باقی نمانده است…» و این چنین با احساسات لطیف و اندیشه دقیق، زبان زنان عیادت کننده را با فرمایشات خود به اعتراض را برای مردان خود بازکردند و احساس عجز دشمن را برملا فرمود.
آری قیام دو ماهه اما همراه با احساس لطیف و اندیشه دقیق، مردم را راه اندازی نمود و تا روز قیامت مردم را به سر منزل مطلوب و مقصود رساند و نماد و الگویی برای همگان در تمام ابعاد دفاع و حمایت از ولایت شد و تاریخی را ایجاد کرد که تا آخرین روز قیامت هر روز ازاسرار و ارزشهای آن پربرداشته شده و اهمیت فرهنگ فاطمی در نظام ولوی بیشتر روشن میگردد.
پس در این ایام تنها افغان و ناله بر زهرا(س) در ادای حق ایشان و الگوگیری هرچند ضروریست اما کافی نیست، دشمن خیلی بیشتر و بهتر به این نکات ظریف پی برده است و لذا باید با جهد و تلاش بیشتر زوایای پنهان و ناگفته این قیام را روشن نمود و به رمز احساس لطیف و اندیشه دقیق و حیات فکری داشتن جهت راه اندازی مردم پی برد، تا با رسالت فاطمی در دوران غیبت عقوبت غیبت را زدوده و در تشکیل حکومت مهدوی که خواسته ی حضرت زهرا (س) در جریان در و دیوار بود، تلاش نمود.