سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

سرود عرش (۴)

image_pdfimage_print

این مـاه ، مـاه مـاتم سبـط پیمبــرسـت؟               یا ماه سـر بلنــدی فــرزنــد حـیــدرسـت
  در ظاهر اَر شکسته شد آن شیردل، منال             کز آن شکست بادۀ فتحش به ساغرست
  او کشته گشـت و ملت اسـلام زنده شد                 وین کشتـه از هزار جهــان زنده برترست
  شیرین، شهـادتی که به اسلام داد جان              فرخنده، رفتنی که چنـین هستی آورست
  او کشته نیست زنـدۀ اعصـار و قرنهـاست                 کش نام نیــک تا به ابـد زیـب دفتـرست
    مرگ از برای ماست نه در خـورد او که ما         ترسان زمحشریم و،وی آن سوی محشرست  
     چندین ز تشنه کـامی مظلومی اش مگو            کوشهم وقادرست،نه مسکین و مضطرست    
   خواری و سر شکستگـی آرد قبـول ظـلم            او تاجهان به جاست عزیزست و سرورست
  مظلوم نیسـت ، خانه برانـداز ظالم است               لب تشنه نیست ساقی تسنیم و کوثرست 
  مظلوم نـی ، کـه رایـــت پیـروزمـند او                    پیوسته بر بسیط زمیـن سایـه گسترست
آن کس که بی سپـاه زند بر سپـاه خصـم                دریـای لشکرست ، نه محتـاج لشکرست
آن کو به پای خویشتـن آید به قتلـگاه                         مرگ ستمگر است، نه مرد ستمبرست
او کشته شد که دین نبـی جاودان شود                  جان جهان فداش که بی مثـل گوهرست
رو کسب فخر و فیض کن از مکتب حسین                 کان مکتــبـت به دولت جاویـد رهبرست
دیندار باش و عدل گزین باش و مرد باش                    کاین مکتـــب گزیــدۀ سبـط پیمبرست
در راه دوست تکیـــه به شمشیر تیز کن                  کاری که کرد شـاه شهیــدان تو نیز کن

مصیبت اعظم
زیارت عاشورا و فرازهای پر از اسرار آن ، در نگاهی، سند مظلومیت دین اسلام و اولیای الهی و ظلم و جور غاصبان ولایت و حاکمان زر و زور و تزویر است و فرازهایی که به مصیبت عظیم اشاره دارد، دلیل محکمی بر این سخن است:

 

«…بأبى اَنْتَ وَاُمّى ، لَقَدْ عَظُمَ مُصابى بِکَ …َ بِالْبَرائَهِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَیْکُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ ،مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ وَبَنى عَلَیْهِ بُنْیانَهُ وَجَرى فى ظُلْمِهِ وَجَوْره عَلَیْکُمْ وَعَلى اَشْیاعِکُمْ ،…وَ اَسْئَلُ اللهَ بِحَقِّکُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَکُمْ عِنْدَە اَنْ یُعْطِیَنى بِمُصابى بِکُمْ ،اَفْضَلَ ما یُعْطى مُصاباً بِمُصیبَتِهِ،مُصیبَهً ما اَعْظَمَها وَاَعْظَمَ رَزِیَّتَها فِى الْاِسْلامِ وَفى جَمیعِ السَّمواتِ وَالْاَرْضِ…».

واژه هایی که در زیارت عاشورا برای بیان عمق فاجعه و ظلم و جور به کار رفته است «مصیبه» و «رزیّه» می باشد.

«مصیبت» به معنای اصابت شده و رسیده شده و «رزیّت» به معنای نقص می باشد و برای هریک از این مفاهیم «جلّت : جلال » و «عظُمَت : بزرگی که در مقابل صغر است» بکار برده شده است.

از جمله مصادیق مصیبت اعظم که در روز عاشورا برای حضرت ابا عبدالله اتفاق افتاد، به حالت “تلظی” افتادن حضرت و “قتل صبر” آن بزرگوار بود. در اینکه معنی تلظی چیست چنین آمده که: وقتی ماهی از آب بیرون افتاده می شود، اندک زمانی که می گذرد بعد از تلاطم دیگر حرکت باله ها و شش هایش هم متوقف شده و فقط دهانش را باز و بسته می کند، بطوریکه دیگر نایی برای جان دادن ندارد، نیرویش کم شده، آن زمان هم اگر به ماهی بیچاره آب دهی باز هم خواهد مرد؛ و این حالت قبل برای اباعبدالله (ع) اتفاق افتاد آن هم با وجود بیش از ۳۴ تیر و سنان که بر جسم مطهرش اصابت کرده بود،
و مصیبت اعظم دوم “قتل صبر” بود که امام سجاد (ع) در بیان مصیبت شهادت پدرش هنگام ورود به شهر کوفه رو به مردم این چنین فرمودند:

«انا بن من قتل صبرا و کفی بذلک فخرا»

« من پسر کسی هستم که به «قتل صبر» کشته شد و همین افتخار برای من بس است».

اما معنا و مفهوم قتل صبر چیست؟ در اصطلاح لغوی هرگاه انسان یا حیوانی را که می توان یک باره و با یک ضربه کشت و به قتل رساند، دست و پا بسته و به تدریج و با ضربات متعدد زجرکش کنند به چنین کشتنی قتل صبر گفته می شود و به دلیل غیر انسانی بودن چنین قتلی، رسول گرامی اسلام نه تنها خود چنین قتلی را انجام نداد بلکه نسبت به چنین قتلی در رابطه با حیوانات نیز نهی نمودند؛ اما آن ملعونان و ظالمان، سبط پیامبر (ص) و دردانه زهرا (س) را به این حالت به شهادت رساندند.

البته مصیبت بزرگ در این دو خلاصه نمی شود بلکه از دست دادن تک تک یاران خود، علی الخصوص علمدار کربلا حضرت ابوالفضل(ع)، مثله مثله شدن اصحاب، مصیبت علی اصغر، وداع های حضرت، حمله ی دشمن به خیام و بی پناهی حرم حضرت همه دلیل بر مصیبت اعظم خواندن واقعه ی روز عاشوراست.

اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ ، اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَهَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ ، وَشایَعَتْ وَبایَعَتْ وَتابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ ، اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً

۲_pic48

برگرفته از مراسم دهه اول محرم هیئت مشتاقان ظهور