سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

سوره مبارکه “حمد” و تفسیری از امام رضا(علیه السلام)

image_pdfimage_print

حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) در تفسیر سوره حمد به نقل از اجداد بزرگوارشان فرمود که خداوند فرموده است:((من سوره حمد را میان خود و بنده¬ام تقسیم کرده¬ام نیمی از این سوره برای من و نیمی از آن، برای بنده من است وهر چه بنده بخواهد اجابت می¬شود.
 هنگامی که بنده می¬گوید : «بسم الله الرحمن الرحیم» خدا می¬فرماید :بنده¬ام به نام من آغاز کرد و بر من است که کارهای اورا کامل نمایم و برای او در همه حالاتش برکت قرار دهم.
 زمانی که بنده می¬گوید:« الحمدلله ربّ العالمین» خدا می¬فرماید: بنده¬ام مرا حمد و ستایش کرد و دانست نعمت هایی که دارد از ناحیه من است و بلاهایی را که از او دور شده به احسان من بوده است. گواه باشید که من نعمت های سرای آخرت را بر نعمت های دنیایی او می¬افزایم و همانگونه که بلاهای دنیا را از او دور کردم؛ بلایای آن جهان را نیز از او دفع می¬کنم.
 هنگامی که بنده می گوید« الرّحمن الرَّحیم» خدا می فرماید :شاهد باشید بنده ام مرا بخشنده و مهربان خواند شما فرشتگان را شاهد میگیرم که اور ا از رحمت خود وافر کنم و او را از جزای خیر بهره مند سازم.
 هنگامی که بنده می¬گوید:«مالک یومِ الدّین» خدا می¬فرماید:گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا (قیامت) را ازآنِ من دانست من نیز در روز حساب،حسابش را آسان می¬کنم اعمال نیکش را می¬پذیرم واز بدی هایش صرف نظر می¬کنم.
 زمانی که بنده من می¬گوید:« ایّاکَ نعْبُدُ» خدا می فرماید:بنده ام راست می¬گوید که تنها مرا پرستش می کند و من شما را گواه می¬گیرم که بر عبادتش، ثوابی به او بدهم که همه مخالفان عبادت او به حالش حسرت بخورند.
 هنگامی که می¬گوید: «ایّاکَ نَسْتَعین» خدا می¬فرماید:بنده¬ام از من یاری خواسته و تنها به من پناه آورده است، گواه باشید من او را در کارهایش کمک می¬کنم و در سختی ها یاریش می¬کنم و در روز پریشانی دستش را می گیرم.
 (و) زمانی که می¬گوید: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم» خدا می¬فرماید:این خواسته بنده¬ام برآورده است و او هر چه می خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد و آنچه را امید دارد به او می بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنی اش می دهم)). (عیون اخبار الرضا / جلد۱)

مرحوم علامه طباطبائی(ره) درتفسیر المیزان می¬نویسد : این روایت سوره فاتحه الکتاب را تفسیر می¬کند و تایید کننده گفته قبلی ماست که گفتیم این سوره کلام خدای سبحان است اما به نیابت از طرف بنده¬اش می باشد که در مقام عبادت و اظهار عبودیت بیان می¬دارد و پروردگار خویش را ستایش می¬کند و این سوره در اصل برای عبادت قرار داده شده و در قرآن هیچ سوره¬ای نظیر آن دیده نمی شود.