سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

“ضرورت شناخت عوامل عاشورا، قدمی برای ظهور”

image_pdfimage_print

کربلا و عاشورا موضوعی فرا زمانی و فرا مکانی است. کربلا مکانی در عراق، و عاشورا زمانی در سال ۶۱ هجری نیست، بلکه تمامی جریاناتش تکرارشدنیست اگر از ریشه خشکانده نشود و عوامل بوجودآورنده آن از بین نرود.
واقعه کربلا و عاشورا فقط زاییده روز دهم محرم ۶۱ ه.ق نمیباشد، بلکه سالیان سال پیش، مقدمات آن فراهم شده بود.
امام صادق علیه السلام فرمودند:

«إِذَا کُتِبَ الْکِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام …»

«هنگامی که آن صحیفه ملعونه نوشته شد امام حسین علیه السلام به شهادت رسید»
پس به حقیقت امام حسین علیه السلام در کربلا شهید نشد!!!!بلکه ریشه این شهادت در آن روز شوم بود.
پس ضروریست بجهت شناخته شدن جبهه دشمن و برگشت به نوع زندگی دشمنان دین و یافتن خصلتهای آنان، بیشترین توجه ها را به آن واقعه عظیم، جلب کرده و بیشتر از ویژگیها و خصوصیات دشمنان سخن رانده شود.
امروزه مبحث نماز و تعریف و توصیف یاران، در رفع مشکلات زمان غیبت زیاد کارساز نیست، بلکه شناسایی گزاره ها و علل دشمنی ها و کینه جویی ها، و از ریشه خشکاندن آنها، ضرورت امروز برای طی کردن سریع زمان غیبت و تبدیل آن به ظهور می باشد.
با رجوع به تاریخ دشمنان، یکی از بدترین خصلت هایی که در گروه دشمن به چشم می خورد، بی تفاوتی و عهدشکنی آنان است.
و آنچه امروز خوبان و مدعیان انتظار گرفتار آن شده اند، نه عهد نبستن است، بلکه، عهد شکنیها و بهانه جوییهاست.
هر روز دعای عهد، هر هفته هیئت وندبه، هر محرم عزاداری و زیارت عاشورا و درخواست و اعلام خونخواهی با امام منصور(ع)، اما بعد، برگشت به همان زندگی و عملکردهای سابق و تکراری، چون در آن مقاطع برنامه ای برای عملیاتی کردن عهد، ندبه و عزاداری، در مدلهای فردی و اجتماعی صورت نمی گیرد و عهد کنندگان و عزاداران، آتش دلشان را در درون خاموش کرده و بروزی نمی دهند تا در فریادهای “هل من معین” ندبه، معینهای خود را شناسایی کنند و با یاری هم به یاری ولیّ خدا بشتابند.
در آن مقاطع ضعفها بروز نمیکند و اگر هم ظهوری از ضعفها باشد، بی خیالی و بی تفاوتی آنهم باعنوان ستر عیوب، هر کس دیگری را بحال خود وا می گزارد، لذا به محض اتمام ندبه و زیارت و مجلس، همه در دنیای خودش در ایفای نقشی که خود با جهل خودش بدان رسیده مشغول شده و همچنان این گردونه دور میزند و میچرخد و در این میان دشمن نابکار هم از قدرت گیج کنندگی گردونه استفاده، و در جایی او را آن خارج میکند که تا بجنبد و خود را بیابد و سرگیجه اش، سر رسد، کار از کار گذشته و چند مرحله عقب افتادن از مسیر، در حقیقت او را از ایستگاه ظهور دور میکند.
بی تفاوتی نسبت به عهدها و قول و وعده ها و عدم توجه به این احوالات و یا عدم چاره اندیشی بعد از تشخیص، امام معصوم را قربانی و غریب و مضطر ساخته و در زندان تاریک و غمناک غیبت همچنان دور از حقش، به اسارت نگهداشته میشود، و نکبتی جهان را میگیرد که کسی حتی با نهایت امنیت و رفاه و وفور نعمت، آرامش روحی نداشته و از دنیا جز ضلالت چیزی نصیبش نمیشود.
در مقابل:
»همنشینی منتظران
»بیان دردها و بیچارگیها
»بدنبال یافتن راهکارها
»پیگیری از احوال همدیگر
» توسلات و عزاداریها و ندبه های جمعی و غیر حرفه ای
» وآغاز جهاد بی وقفهٔ اصغر و کبیر و اکبر
همه و همه میتوانند در از بین بردن عوامل بوجود آورنده عاشورا موثر بوده و سهم بزرگی در فراهم کردن شرایط ظهور باشند.