سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

ظلم غافلانه و شهادت

image_pdfimage_print

در طول تاریخ، کم عمقی و سطحی نگریستن به دین، عواقب شومی ایجاد کرده که هنوزهم دنیا درگرو پس دادن تاوان آن است. اگر نیم نگاهی به تاریخ شود از پیامبر خاتم (ص) تا غیبت کبری، علل اصلی هرگونه انحراف و انحطاط و فتنه بوجود آمده و نیز هرمصیبت و سختی و مظلومیت وارده خاصه بر اهل بیت(ع)، سطحی نگری دینداران هر برهه از آن زمانهاست.

این معضل یکی از خطرناکترین عامل رکود در دینداری محسوب میشود، بدین صورت که فرد به ظاهر دیندار، هیچ موضعی نسبت به اصول دین نداشته و مخالفت وموافقتی در برابر مسائل از خود بروز نمی دهد و به عبارتی در هر موقعیت فقط و فقط به فکر تن آسایی و راحت طلبی وسود و نفع خویشتن است.

تلقی ناصحیح از دین، مانع از فرارفتن درک انسان از ظواهر شده و چنین فردی از فهم عمیق دین بازمی ماند. عدم تأمل و تحلیل در مسائل دینی باعث می شود انسان به وجه آسان هرگونه مطلب و سخنی را در مورد دین پذیرفته و بدون هیچ مقاومتی، تغییر عقیده دهد، که در اثر عدم ثبات اعتقادات، دشمنان دین نیز از این فرصت استفاده نموده وبا اشغال فضای ذهنی آنها توسط قرائتهای مختلف از دین، دین را از مسیر اصلی خارج کرده و بدست خود این دینداران به دین ضربه کاری می زنند و اولیای الهی را در تنگنای مظلومیت قرار می دهند و حق آنها را غصب می نمایند.

عافیت طلبی و تن آسایی، نقل قول از دیگران و زیر سؤال بردن و قضاوت در دینداری کسانی که باورهای آنها را مورد نقد قرار می دهند و توهم در مقدسات وغلوّدر رتبه دینی افراد ظاهرالصلاح و پیروی بی چون و چرا از آنها، تقلید تام و تمام، عدم پرسش در مسائل دینی، مذموم پنداشتن آزادی اندیشه، فرار از شنیدن حقایق روز و عدم تطبیق مسائل روز با دین، و سرکوب اعتراضات و شبهات بجای پاسخگویی و رفع آنها، از خصوصیات بارز این قشر است.

به جرأت می توان گفت که علت اصلی شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) نیز، این عامل بوده است. بطوریکه بعد از شهادت حضرت پیامبر(ص) این بیماری مهلک شیوع یافته و مردم از فهم عمیق دین و غور در مسائل اصلی و اساسی فاصله گرفتند، وحضرت زهرا(س)در خطبه آتشین خود به این وقایع اشاره فرموده اند:

« …ایهاً بَنی‏قیلَهَ! ءَ اُهْضَمُ تُراثَ اَبی وَ اَنْتُمْ بِمَرْأى مِنّی وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدى وَ مَجْمَعٍ، تَلْبَسُکُمُ الدَّعْوَهُ وَ تَشْمَلُکُمُ الْخُبْرَهُ، وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّهِ وَ الْاَداهِ وَ الْقُوَّهِ… اَلا، وَ قَدْأَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ، وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَهِ، وَ نَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَهِ، فَمَجَجْتُمْ ما وَعَبْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذى تَسَوَّغْتُمْ، «فَاِنْتَکْفُرُوا اَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْاَرْضِ جَمیعاً فَاِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمیدٌ». اَلا، وَ قَدْ قُلْتُ ما قُلْتُ هذا عَلى مَعْرِفَهٍ مِنّی بِالْخِذْلَهِ الَّتی خامَرْتُکُمْ، وَ الْغَدْرَهِ الَّتِی اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُکُمْ، وَ لکِنَّها فَیْضَهُالنَّفْسِ، وَ نَفْثَهُ الْغَیْظِ، وَ حَوَزُ الْقَناهِ، وَ بَثَّهُ الصَّدْرِ، وَ تَقْدِمَهُ الْحُجَّهِ…»

« اى پسران قیله(گروه انصار) آیا نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى که مرا مى‏بینید و سخن مرا مى‏شنوید، و داراى عِدّه و عُدّه اید (انجمن و جماعتید)، … آگاه باشید مى‏ بینم که به تن‏آسائى جاودانه دل داده، و کسى را که سزاوار زمامدارى بود را دور ساخته‏اید، با راحت‏طلبى خلوت کرده، و از تنگناى زندگى به فراخناى آن رسیده‏اید، در اثر آن، آنچه را حفظ کرده بودید را از دهان بیرون ریختید، و آنچه رافروبرده بودید را بازگرداندید، «پس بدانید اگر شما و هرکه در زمین است کافر شوید، خداى بزرگ از همگان بى‏نیاز و ستوده است». آگاه باشید آنچه گفتم با شناختکاملم بود به سستى پدید آمده در اخلاق شما، و بى‏وفائى و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما، و لیکن اینها جوشش دل اندوهگین، و بیرون ریختن خشم و غضب است، و آنچه قابل تحمّلم نیست، و جوشش سینه‏ام و بیان دلیل و برهان…».

واقعا آه وفغان از سستی ها و بی مسئولیتی و ساده لوحی ها که چنبن چشم عقل انسان را بسته و امان از سهل انگارى وسکوت و تن پروری، چنان ظلمی غافلانه به بار می آورد که تاوانش شکسته شدن سینه و پهلو ودر نتیجه شهادت زهراى اطهر (س) و۲۵سال مظلومیت و سکوت تلخ امیرالمومنین(ع) و شهادت مظلومانه امامان یکی پس از دیگری و آخرسر زندانی غیب نمودن آخرین حجّت الهی و به طول انجامیدن آن.

فاطمیّه فرصتی برای عبرت و پندآموزی از روشنگریهای  حضرت زهرا(س) در دو خطبه گدازنده است. واین آیه خطاب به همه منتظران است که:

« فَاعْتَبِرُوا یَاأُولِى الْأَبْصَرِ».