سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

عاشورا و لهویّات(۴)

image_pdfimage_print

شب دوازدهم محرم شب حسینی شدن و شب تفریق عزاداران دهه ای، از عزاداران دائمی و شب الهام گرفتن از سخنان حکیمانه زینبی است...

هدف اصلی ازموضوع مبحث عاشورا و لهویّات این است که چگونه حسینی شویم و با حسینیان بمانیم، و چگونه از یزید و یزیدیان فاصله بگیریم؟

حسینی بودن با داشتن اولویت درکارها حاصل میشود و با روی آوری به لهویات، بی شک از حضرت فاصله گرفته و یزید صفتی در انسان شکل می گیرد.

در مباحث قبلی آیتم های کار اولویت دار و لهویات اشاره شد، در این مجال، از منظر “حق” و حقوق” نحوه انتخاب کار اولیت دار، مورد بررسی قرار می گیرد، بدین نحو که باید بدانیم که در مواجه و تزاحم با دو عمل اولویت دار که نشانه های حق دارند(حق الله و حق الناس)، کدام عمل باید انتخاب شود؟

آنچه از روایات برمی آید، عمل جهت ادای حق النّاس در اولویت بوده و به جهت فرمان الهی”حق الناس”، برای انجام، اولویت دارد.

اما منظور از حق الناس، بخشی از کارهایی می باشد که وظیفه ی انسان نسبت به دیگران است، و باید حقوق دیگران رعایت شده و به کسی ظلم نشود، به این وظایف حق الناس می گویند.

خداوند متعال در قرآن کریم به بعضی از نمونه ها ی حق الناس اشاره کرده و می فرماید:

«ای کسانی که ایمان آورده اید، از گمان فراوان درباره ی دیگران بپرهیزید، زیرا بعضی از گمان ها گناه است، و (در کار یکدیگر) تجسس نکنید و بعضی از شما غیبت بعضی دیگر را نکند….».

این آیه به خوبی نشان می دهد که حق الناس فقط در حقوق مالی مردم نیست، بلکه حفظ آبرو، اسرار و شخصیت آنان نیز جزء حق الناس است از دیگر مصادیق حق النّاس:

» عدم نگاه حقارت

» عدم تبعیض

» عدم گفتن حرف باطل

» عدم اتلاف وقت دیگران (با طول کلام و سؤال های بیجا و حرف های باطل)

» عدم کم فروشی( شخص واعظ، و مدرس و معلم هم کم فروشیشان درعدم ادای حق مطلبی است که به مخاطب باید برساند).

» عدم پرداخت مهریه

بدترین گناه در روایات، حق الناس می باشد.

اکثر تضییع حق النّاس ها مربوط به عدم ارتباطات صحیح و مطلوب است که بعدها با چنین عوارضی خطرناک بروز می یابند و اکثر موفقیت ها در ادای حق الناس مرهون ارتباطات صحیح هست.مثلاً در جریان عاشورا، مادر وهب به پسرش خطاب کرده و گفت: پسرم تو را نخواهم بخشید اگر به حسین کمک نکنی، که این نوع گفتگو، هم ارتباط صحیح را نشان می دهد، و هم اولویت حق امام بر فرزند را بیانگر است.

اما اکنون چرا پدر و مادرها نمی توانند به کار خلاف فرزندان خود اعتراض کنند؟

چرا خانواده ها در وصلت و ازدواج فرزندان توجهی به اهلیت خانوادهٔ مقابل نسبت به مسایل اولویت دار ندارند؟

که همه و همه بیشتر ریشه در عدم توجه به اولویت ها و ناصحیح بودن ارتباطات و نداشتن برنامه صحیح برای مقاطع مختلف عمر است.

*****

ادامه دارد…

برگرفته از سخنرانی برنامه هیئت مشتاقان ظهور_ محرم ۹۶