سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

غدیری شدن با غدیر در غدیر

image_pdfimage_print

پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر در فرازی از خطبه غدیریه چنین فرمودند: «… وصَیِّروا الی مُرادهِِ…» « …تغییر و صیرورت یابید با خواسته او(علی (ع))…».
علی رغم توصیه ها و تاکیدهای پیامبر مبنی بر قبول و بیعت با امیرالمؤمنین(ع) و علی رغم بیعتی که سه روز به طول انجامید، عده ای گردنکش، عده ای عوام به ندای شیطان ملعون لبیک گفته و بجای پیروی از رکن اصلی دین پیرو خواسته های خود شدند و با بغض و کینه شقی ترین مردمان گشتند و بر قلب نازنین جانشین پیامبر(ص) زخمی کاری زدند. تیر سه شعبه آنان ساخته شده از “رخوت” و “غفلت” و “رجعت” بود، آن سه دشمنی که آنها را به وادی ضلالت برد و علی(ع) را به وادی سکوت و عزلت…
همان زخمی که هنوز هم بشر پیامدهای ناشی از آن را می کشد و می چشد، همان زخمی که آخرین حجت معرفی شده در غدیر را در پس پرده غیبت نگهداشته و تا بشر صیرورتی در وجودش ایجاد نکند اوضاع به همین منوال ادامه خواهد یافت. صیرورت به خواسته امام نتیجه شناخت وجودی و شأنی امام است نه شناخت شناسنامه ای.
پس امروز صیرورت را در جرعه نوشان غدیر باید دید، امروز غدیری شدن باید محسوس و عینی گردد امروز “عمل” شناسه افراد غدیری است و امروز غدیری شدن یعنی:
• رهایی از رخوت
• رهایی از غفلت
• رهایی از رجعت
• پرهیز از فریب خوردن از ظاهرالصلاحها (منادیان زر و زور و تزویر)
• پرهیز از صالح انگاری خود ودور شدن از صلاح
• خواستن و خیزش برای مطالبه و احیاء اصول پامال شده و تحریف گشته
• سخن راندن از آخرین جانشین مطرح شده در غدیر در هر فرصت و موقعیت و تعطیلی سخنان غیر
• جهت دهی به امور شخصی و اجتماعی خود بر اساس نظام ولایی
• عبور از علقه های عاطفی و شخصی و برتری دادن به حقایق
• عبور از تجسس و برتری طلبی و رسیدن به تحسس و دیگرخواهی
• عبور از مورد توجه قرار گرفتن از سوی دیگران و قرار گرفتن در مسیر توجه امام
• عبور از مذمتها و سرزنشهای عوامانه و استقامت در خدمت
• اولویت قرار دادن خدمت به امام بر نصرت به امام
• استقبال از امور خدماتی در عرصه خدمت و نصرت به امام
• پایبندی به بیعت و اجتماع قلوب در وفای به عهد و پیمان
• عدم نشستن بر منصب قضاوت در مورد رفتار ظاهری دیگران
• یافتن و شناسایی ایتام و رسیدگی به آنان
• فصاحت و بلاغت قرآنی یافتن در عرصه تعلیم و تبلیغ
«…الّلهُمَّ إنّی اسئلُکَ بحقِّ محمّد وآل محمّد ان تُصَلیَّ علی محمَّد و آل محمَّد و اَن تَلعَنَ مَن جَحَدَ حقَّ هَذَا الیَوم و اَنکَرَ حُرمَتَهُ فَصَدَّ عن سبیلِکَ لِاِطفاءِ نورکَ فَاَبَی اللهُ الّا ان یُتِمَّ نُورِهِ الّلهم فرِّج عن اهل بیتِ محمّدٍ نبیّک واکشِف عَنهُم و بِهِم عَنِ المومنینَ الکُرُبات الّلهمَّ املَاء الاَرضَ بِهِم عَدلاً کما مُلِئَت ظُلماً و جوراً و انجِز لهُم ما وَعَدتهُم انَّکَ لا تُخلِفُ المیعاد».
«…بار خدایا همانا از تو می خواهم بحق محمد و ال محمد که رحمت فرستی بر محمد و ال محمد و اینکه لعنت کنی هر که منکر حقّ این روز است و منکر احترام آن است و صدّ کننده از راه تو است برای خاموش کردن نورت، و خدا باز داردجز اینکه به اتمام رساند نورش را، خدایا گشایش ده به خاندان محمد پیغمبرت و برطرف کن از آنها و بوسیله آنها از مومنان گرفتاریها را خدایا پر کن زمین را به آنها از عدالت چنانچه پرشد از ستم و بیداد و وفاکن بری آنها آنچه را وعده داده ای زیرا تو خلف وعده نمیکنی».
(فرازهای آخر از دعای روز عید غدیر)