سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

غربت دین (۱)

image_pdfimage_print

اساسا هر چیزی که دارای ارزشی خاصی باشد، بهره ای از غربت دارد، در کلام شریف پیامبر(ص) چنین آمده:

«بدأ الإسلام غریباً وسیعُود غریباً کما بدأ فطوبى للغرباء».

در این روایت به عنصر اسلام و غربت آن، وزن مخصوصی بخشیده و پرداخت ویژه ای به آن شده است و این نشان دهنده آن است که هم خود غربت سنگین است و هم مقام غرباء بسیار والا، چرا که در آخر روایت، “غرباء” با قید “طوبی” ارزشگزاری شده است.
امام علی (ع) در معنای غربت میفرمایند:

«الغَریب، مَن لَمْ یَکُن لهُ حَبیب» (حکمت ۶۲) 


غریب یعنی نبود حبّ و محبتی برای کسی، بعبارتی غربت یعنی کم شدن و فقدان علاقه.” نسبت به چیزی یا کسی.
نکته اول در این موضوع این است که غربت دین مساوی با غربت اولیای الهی میباشد، و بحث مکمل آن، ذکر دلایل غربت است، که عوامل بسیاری در غربت ماندن اسلام و اولیاء اسلام دخالت دارد، از جمله:
»عدم شناخت
»حسادت
»نفاق
»کینه
اما آنچه بیشتر از هرچیز در غریب ماندن دین تاثیر دارد، “تعریف نادرست از دین” است.
“دین” توسعه همان احساسات و عناصر فطری است که انسان را بسوی درستکاری و رشد و تعالی هدایت میکند».
دین عنصر و قدرتی است که جهت آبادی و بهبود زندگی دنیوی انسان وضع شده است. راه و رسم زندگی همراه با امنیت و آرامش، که در سایه همین دین در دنیا، آخرت برای انسان شکل میگیرد.
اما دشمنان دین با تعریف اخروی از دین و آخرتی کردن احکام آن و سخت جلوه دادن راه و روش آن، دین اسلام را از کسوت خود خارج و در کسوت قلابی ارائه دادند و آن موهبت و نعمت بزرگ را در غربت نگهداشتند.
علیرغم تلاشهای چندین ساله پیامبر اکرم(ص)، دشمنان اسلام بعد از شهادت آن بزرگوار بیشترین ظلم را در حق اسلام اعمال کرده و آنرا غریبتر نمودند.
و چنانچه گفته شد غربت دین مساوی با غربت اولیاء الهی هم میباشد، که امروز عمده دلیل غیبت حضرت ولیعصر(عج) هم بدلیل غربت دین اسلام است.
لذا، از یکطرف شناخت صحیح دین و معرفت به اصول و مبانی آن و تبلیغ و ارائه بی غل و غش آن، در رفع غربت دین، گامهای موثری خواهد بود.
واز طرف دیگر، تحمل غربت و عدم متاثر شدن از بی علاقگی ها و دوست نداشتنها “طوبای” پیامبر را شامل حال غریبان کرده و آنها را در پایان بردن این مراحل سخت، یاریگر میباشد، چون غربت در غیبت برای حق پویان، حقیقتی اجتناب ناپذیر است.