سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

لیله الجوایز تثبیت امام یاوری

image_pdfimage_print

ماه مبارک رمضان ماهی سرشار از رحمت و مغفرت است و لحظات نابش بی مانند و بی بدیل، ماهی که بزرگترین عقبه و مهمترین فصل زندگی انسان یعنی شب قدر را در خود جای داده است، ماه تقرب به اولین ولیّ خدا با درک مظلومیت ایشان، ماهی که نفسها تسبیح و خواب عبادت و در هر شبش کثیری از گناهکاران از آتش دوزخ آزاد شده و رحمت خاص الهی در جریان است.
شب آخر ماه مبارک نیز این رحمت مضاعف گشته و فرصت نهایی به میهمانان داده میشود تا مغفرت و رحمت و سرنوشت یکساله خودشان را تثبیت و با آمادگی بیشتر همراه با تلاش و همتی جدید وارد ماه شوال گردند.
این شب معروف به لیله الجوایز
است، شبی که هم پایهٔ شب قدر میباشد.
در روایتی امیرمومنان علی (ع) می فرماید:

«شایسته می دانم آدمی در سال، چهار شب دست از هر کاری بکشد و خود را به عبادت آماده سازد: شب عید فطر، شب عید اضحی، شب نیمهشعبان و شب اول رجب». (بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۶ و۳۹ )

آری این شب شبی است که روزه دار بعد از روزها روزه داری و اطاعت و پشت سرگذاشتن لیالی قدرش قصد دارد با آمادگی بیشتر نماز فطر را اقامه کند، و خواسته های متعالی خود را در قنوتهای این نماز از خدا تقاضا و طلب کند، و خود را مشمول دریافت بالاترین رحمت الهی نماید.
اگر مکرر در قنوت نماز گفته میشود: «خدایا هرچه به پیامبر(ص) و خانوادۀ پیامبر دادی، به من هم بده»، قطعا این بنده میتواند که به آن مقام برسد و خدا هم اعلام آمادگی برای اجابت این دعاها فرموده است. روزه داران منتظر افتادن یک اتفاق مهم هستند، شب آخرین ماه رمضان ظرفیت سازی بنده ها برای این اجابت خداست.
«جایزه» از دو بعد قابل بررسی است:
اول اینکه آنرا در ردیف پاداش و هدیه و اجرت معنا کرده و لیله الجوایز، شب اجرت و پاداش گیری محسوب شود.
دوم اینکه “جایزه” هم ردیف اجازه، جواز و مجوز فرض شده و با این بینش قدم به شب آخر گذاشته شود.
مسلما طرفدارن هر دو تعبیر، با نگاه و روحیه متفاوت این شب را سپری خواهند نمود، آنانکه معتقد به پاداش و صله و هدیه هستند در این شب نتیجه تجارت و معامله با خدا را دریافت و تجربه خواهند کرد، و در کنار آنها، آنانکه با دیدگاه جواز واجازه به لیله الجوایز می نگرند با روحیه کسی که بر امر مهمی اجازه و جواز ورود دریافت میکند، وارد شده و بالاترین اجازه ها و مجوزها از جمله:
جواز منتظر بودن
جواز خدمت به ساحت حضرت ولیعصر
جواز امام یاوری
جواز یارگیری
جواز ورود به عرصه هدایت وتبلیغ و تنذیر و تبشیر
و…. را از خداوند متعال اخذ خواهند نمود.
هر دو دیدگاه در منابع جایگاهی ویژه دارد. هم آنانکه با خدا تجارت میکنند در روایات اعتبار دارد و هم دیدگاه دیگر که از آن به زندگی عاشقانه تعبیر میشود در معارف از آن ذکر ویژه شده است، و بدیهی است که به تناسب نوع دیدگاه اثرات و تبعات خاص بعد از درک لیله الجوایز برای هردو گروه ایجاد خواهد شد.
لیله الجوایز با دیدگاه دوم عظمت بخشی و اقتدار دادن به دین اسلام است، نوعی اعلام یاوری امام عصر(عج) و تثبیت امام یاوری است و در این شب مثل شبهای قدر نظر و عنایت خاص حضرت برای امت جاری و ساری است و بر منتظران حضرت هست که چگونه خود را بر ایشان عرضه و عنایات ایشان را شامل حال خود کرده و در عید سعید فطر و بعد از آن زکات این عنایات حضرت را به مستضعفان و یتیمان و در راه ماندگان پرداخت نماید.