سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

مردودیها از مقام “منّا”

image_pdfimage_print

حتما بی دلیل نیست که عده ای هم در این دنیا و هم در روز حساب ازتوجهات امامان (ع) بی بهره میگردند و شاید یکی از دلایل بی توجهی آن بزرگواران به این عده، بی توجهی خود اینان به مجموعه کلامهای حضرات معصومین باشد. یکسری روایات با عبارت«لیْسَ مِنّا» در کتابهای روایی وجود دارد که به نوعی هشدار برای اهل ایمان است تا با رعایت و عمل به آن فرامین در ظلّ سایه الطاف امامان دلسوز و مهربان قرار گرفته و از کراماتشان بهره مند گردند. در این مجال جهت جلب توجهات ائمه اطهار(ع) ۴۰ حدیث منتخب از این کتب با عبارت “لَیْسَ مِنّا” ارائه میگردد تا در شناسایی رذایلی که میان انسان و امام و راهبر و پیشوایش فاصله می اندازد و از آن انوار الهی و ذوات مقدس دور می نماید قدمی برداشته شود:
۱- ادعای محبت بدون عمل
قال النبی(ص): «إِنَّ مَنِ ادَّعَى حُبَّنَا وَ هُوَ لَا یَعْمَلُ بِقَوْلِنَا فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَا نَحْنُ مِنْه‏» (إرشاد القلوب إلى الصواب /ج‏۱ / ۷۰ / الباب السادس عشر/ ص ۶۶)

همانا کسی که مدعی است ما را دوست دارد در حالیکه به کلام ما عمل نمی کند نه او از ماست نه ما از او.

۲-ضایع کردن حق همسایه
«َ مَنْ ضَیَّعَ حَقَّ جَارِهِ فَلَیْسَ مِنَّا» (إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏۱ ۱۹۲ ص : ۱۸۷)

هر کس حق همسایه‏اش را ضایع کند از ما نیست.

۳- ترک کردن تقیه قبل از قیام حضرت مهدی(عج)
قَالَ الرِّضَا ع‏ : «فَمَنْ تَرَکَ التَّقِیَّهَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَیْسَ‏ مِنَّا» (إعلام الورى بأعلام الهدى /ص ۴۳۴ )

هر کس تقیه را قبل از قیام قائم ما ترک نماید از ما نیست

۴-غش در معامله

«َ مَنْ غَشَّ مُسْلِماً فِی شِرَاءٍ أَوْ بَیْعٍ فَلَیْسَ مِنَّا وَ یُحْشَرُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مَعَ الْیَهُود» (أمالی الصدوق /ترجمه کمره‏اى/ص ۴۲۹)

هر که با مسلمانى در خرید یا فروش دغلى کند از ما نیست و در قیامت با یهود محشور شود

۵- قائل شدن تساوی بین حزب الله و حزب شیطان
قَالَ عَلِیّاً ع :«‏ نَحْنُ النُّجَبَاءُ وَ أَفْرَاطُنَا أَفْرَاطُ الْأَنْبِیَاءِ حِزْبُنَا حِزْبُ اللَّهِ وَ الْفِئَهُ الْبَاغِیَهُ حِزْبُ الشَّیْطَانِ مَنْ سَاوَى بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ فَلَیْسَ مِنَّا» (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار ج‏۲۳ ۱۰۶ باب ۷ فضائل /ص ۱۰۴)

امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود:« ما نجبائیم و فرزندان ما فرزندان انبیائند حزب ما حزب خدا و گروه ستم پیشه حزب شیطانند هر که بین ما و آنها برابرى قائل باشد از ما نیست».

۶-کناره گیری از اهل بیت(ع)
مَنْ رَغِبَ عَنَّا لَیْسَ مِنَّا وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مَعَنَا فَلَیْسَ مِنَ الْإِسْلَامِ فِی شَیْ‏ء» (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار / ج‏۲۳ /ص ۳۱۳ )

«هر که از ما کناره‏گیرى کند از ما نخواهد بود و هر که با ما نباشد از اسلام بهره‏اى نبرد»

۷-شریک کردن دیگری در محبت اهل بیت(ع)
«فَمَنْ أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَإِنْ شَارَکَ فِی حُبِّنَا عَدُوَّنَا فَلَیْسَ مِنَّا»(بحار الأنوار /ج‏۲۴ ۳۱۸ باب ۶۷/ ص ۳۰۵)

«هر که میخواهد بداند ما را دوست دارد یا نه بقلب خود نگاه کند اگر در محبت ما دشمن ما را شریک قرار میدهد از ما نیست‏»

۸- سرباز زدن ازاطاعت
«مَنْ کَانَ مِنَّا لَمْ یُطِعِ اللَّهَ فَلَیْسَ مِنَّا » (بحار الأنوار /ج‏۴۳ /ص ۲۳۰ باب ۹ /ص ۲۲۸)

«هر کسى از ما خاندان اطاعت خدا را نکند از ما نخواهد بود»

۹- ترحم نکردن به صغیر و کبیر
قالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) :«مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا وَ لَمْ یُعَزِّزْ کَبِیرَنَا فَلَیْسَ مِنَّا» (بحار الأنوار / ج‏۴۳ /ص ۲۸۲/ باب ۱۲ /ص : ۲۶۱)

«کسى که به کودکان ما رحم نکند و به بزرگان ما عزت و احترام نگذارد از ما نخواهد بود».

۱۰- بی تقوایی و عدم مراقبت از اعمال
کُنْتُ عِنْدَ الرِّضَا (ع) وَ عِنْدَهُ زَیْدُ بْنُ مُوسَى أَخُوهُ- وَ هُوَ یَقُولُ یَا زَیْدُ اتَّقِ اللَّهَ- فَإِنَّا بَلَغْنَا مَا بَلَغْنَا بِالتَّقْوَى- فَمَنْ لَمْ یَتَّقِ وَ لَمْ یُرَاقِبْهُ فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا» (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار ج‏۴۶ ۱۷۶ باب ۱۱ /ص : ۱۵۵)

در محضر حضرت رضا بودم، زید برادرش نیز آنجا بود باو میفرمود:« زید از خدا بترس ما باین مقام که رسیده‏ایم از تقوى و پرهیزگارى است هر کس با تقوى و پرهیزگار نباشد از ما نیست و ما از او بیزاریم».‏

۱۱- قائل نبودن به ازدواج موقت و ایمان نداشتن به رجعت اهلبیت (ع)
عنْ مَوْلَانَا جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ ع‏ « لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَقُلْ بِمُتْعَتِنَا وَ یُؤْمِنْ بِرَجْعَتِنَا»(بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار ج‏۵۳ )

«کسى که قائل بمتعه ما و ازدواج موقت (که آن را صیغه هم میگویند) نشود و ایمان برجعت ما نداشته باشد، از ما نیست»

۱۲- باد دمیدن در گوشت
اَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع‏ أَنَّهُ دَخَلَ السُّوقَ وَ قَالَ:« یَا مَعْشَرَ اللَّحَّامِینَ مَنْ نَفَخَ مِنْکُمْ فِی اللَّحْمِ فَلَیْسَ مِنَّا» (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار ج‏۶۲ ۳۲۶ باب ۸ /ص : ۲۹۴)

حضرت علی(ع) به بازار داخل شد و فرمود: «اى گروه گوشت فروشان هر کدام شما در گوشت باد دمد از ما نباشد».

۱۳- عدم حفظ اسرار
«مَنْ أَذَاعَ سِرَّنَا إِلَّا إِلَى أَهْلِهِ فَلَیْسَ مِنَّا» (بحار الأنوار/ ج‏۶۴ / ۱۰۳ /باب ۳/ ص ۷۷)
۱۴- تسلیم نشدن به ائمه(ع) و موافق شدن با دشمنان ائمه(ع)
عَنِ الرِّضَا ع قَالَ‏ شِیعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ یَکُنْ کَذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَّا (بحار الأنوار/ ج‏۶۵ / باب ۱۹ /ص ۱۴۹)

از حسین بن خالد از حضرت رضا علیه السّلام فرمود:«شیعیان ما تسلیم اوامر ما و پیرو گفتار ما و مخالف دشمنان ما هستند، پس هر کس چنین نباشد از ما نیست‏»

۱۵-بغض به شیعه
وَ مِنْهُ، عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ‏ مَنْ عَادَى شِیعَتَنَا فَقَدْ عَادَانَا وَ مَنْ وَالاهُمْ فَقَدْ وَالانَا لِأَنَّهُمْ مِنَّا خُلِقُوا مِنْ طِینَتِنَا مَنْ أَحَبَّهُمْ فَهُوَ مِنَّا وَ مَنْ أَبْغَضَهُمْ فَلَیْسَ مِنَّا شِیعَتُنَا یَنْظُرُونَ بِنُورِ اللَّهِ وَ یَتَقَلَّبُونَ فِی رَحْمَهِ اللَّهِ وَ یَفُوزُونَ بِکَرَامَهِ اللَّه‏ …»(بحارالانوار/ج۶۵/ص۱۶۸)

از ابن ابى نجران گوید از حضرت ابو الحسن علیه السّلام شنیدم میفرمود« هر کس شیعیان ما را دشمن دارد با ما دشمن است و هر کس آنها را دوست دارد ما را دوست داشته زیرا آنها از ما هستند و از سرشت ما آفریده شده‏اند هر کس آنان را دوست دارد از ماست و هر کس آنان را دشمن دارد از ما نخواهد بود، شیعیان ما بنور خدا نگاه میکنند، و در رحمت خدا غوطه‏ورند، و بکرامت خدا پیروزند…».

۱۶- بی صبر ی
«و من لَمْ یتَعَزََّ بِعَزاءِ الله فَلَیْسَ منّا» (بحار الأنوار/ج‏۷۰/ص ۸ /باب ۱۲۲ /ص ۱)

«هر کس در برابر مصیبت‏ها و مشکلات صبر نکند و خود را تسلى ندهد، در دنیا گرفتار غم و اندوه مى‏گردد»

۱۷- قطع از ائمه و وصل به قاطعان از ائمّه(ع)
قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ‏ مَنْ وَاصَلَ لَنَا قَاطِعاً أَوْ قَطَعَ لَنَا وَاصِلًا- أَوْ مَدَحَ لَنَا عَائِباً أَوْ أَکْرَمَ لَنَا مُخَالِفاً- فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ‏» (بحار الأنوار/ج‏۷۲ /ص ۳۹۱ / باب ۸۵ /ص ۳۸۵)

امام رضا (ع) که میفرمود: «هر که پیوندد با کسى که از ما بریده یا ببرد از آنکه با ما پیوسته یا بدگوى ما را مدح کند و یا مخالف ما را گرامى دارد از ما نباشد و از او نباشیم».

۱۸- خیانت کردن به مسلمانان
َ مَنْ خَانَ مُسْلِماً فَلَیْسَ مِنَّا (بحار الأنوار / ج‏۷۳ /ص۳۶۵ /باب ۶۷/ص ۳۲۸)

هر که به مسلمانى خیانت کند از ما نباشد و از او نباشیم در دنیا و آخرت.

۱۹-داشتن اهداف و همتهای غیر خدایی
قال رسول الله: «مَنْ أَصْبَحَ مِنْ أُمَّتِی وَ هِمَّتُهُ غَیْرُ اللَّهِ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ- وَ مَنْ لَمْ یَهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُؤْمِنِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ- وَ مَنْ أَقَرَّ بِالذُّلِّ طَائِعاً فَلَیْسَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْت»‏ (بحار الأنوار/ج‏۷۴ ۱۶۴ / باب ۷/ ص : ۱۳۹)

فرمود: هر کس از امت من بامداد کند و هدفش غیر از خدا باشد پس او از خدا نیست و کسى که همت بکار مؤمنان نگمارد از آنان نیست، کسى که در خوارى ثابت ماند و پیروى از ذلت کند از شیعیان ما نیست‏»

۲۰-عدم رضا به قضای الهی
«فَاسْتَتِمُّوا نِعَمَ اللَّهِ عَزَّ ذِکْرُهُ بِالتَّسْلِیمِ لِقَضَائِهِ- وَ الشُّکْرِ عَلَى نَعْمَائِهِ فَمَنْ لَمْ یَرْضَ بِهَذَا فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَا إِلَیْنَا»(بحار الأنوار/ج۷۴ /ص ۳۶۶ /باب ۱۴ / ص : ۲۸۲)

«شما نعمت خداى عز ذکره را براى خود کامل سازید بوسیله‏ى تسلیم به قضاى او، شکر نعمتهاى او، پس هر کس بدان راضى نباشد از ما نیست و رو بسوى ما ندارد».

۲۱-خیانت در امانت
– قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله‏: «من حلف بالأمانه فلیس‏ منّا» (پیام پیامبر / ترجمه‏فارسى ص ۳۴۷ / ۱۳ امانت ….. ص : ۳۴۵)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «کسى که به خاطر خیانت در امانت قسم یاد کند، از ما نیست».

۲۲- تاراج گری
قال رسول الله(ص):«من انتهب فلیس‏ منّا»(پیام پیامبر / ترجمه‏فارسى ص ۳۴۷ / ۱۳ امانت ….. ص : ۳۴۵)

«هرکس اموال مردم را تاراج کند از ما نیست».

۲۳- شمشیر کشیدن بر ضد ائمه(ع)
«من سلّ علینا السّیف فلیس‏ منّا». (پیام پیامبر متن‏عربى ۸۵۶ الباب العاشر: جوامع الکلم ….. ص : ۶۹۸)

«هر آن کس که بر ضد ما شمشیر بکشد، از ما نیست‏»

۲۴- ترک کردن امر ازدواج
و قال النبی صلّى اللَّه علیه و آله: «من ترک التّزویج مخافه العیله فلیس منّا». (الحکم الزاهره با ترجمه انصارى / ۴۳۰ / ۱۲۷ ص : ۴۲۸)

پیامبر (ص) فرمود: «هر که از ترس تنگدستى ازدواج نکند از ما نیست».

۲۵-گرویدن به خواری
قال النبی (ص): «لمن أقرّ بالذّلّ طائعا، فلیس منّا أهل البیت » ( الحیاه/با ترجمه احمد آرام ج‏۲ /ص : ۱۸۵)

پیامبر (ص):« هر کس به خوارى گردن نهد، از ما اهل بیت نیست».

۲۶- سخیف شمردن نماز شب
قال النّبى صلى اللَّه علیه و آله:« علیک بصلاه اللیل و من استخفّ بصلاه اللیل فلیس‏ منّا»شهاب الأخبار با ترجمه متن ۱۴۶ الباب الثانى

 

بر تو باد به خواندن نماز شب و از ما نیست کسى که به نماز شب اهمیت ندهد و آن را سبک بشمارد.

۲۷- نفاق در شب
قال النبی(ص):«من رمانا باللّیل‏ فلیس منّا»

نبی اکرم(ص) فرمود: «هر که شب بما اندازد او از ما نیست». (این خبر در حقّ کسانى گفت که بروز با حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سخن میگفتند و بشب نفاق میکردند)

۲۸-وضو بعد از غسل
«مَنْ تَوَضَّأَ بَعْدَ الْغُسْلِ فَلَیْسَ مِنَّا» (الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف / ج‏۲/ ۵۳۶ ص ۵۳۵ / سید بن طاووس)
۲۹-اجتناب نکردن از نوشیدن شراب
قال الامام الرضا(ع): «فَمَنْ کَانَ مِنْ شِیعَتِنَا فَلْیَتَوَرَّعْ عَنْ شُرْبِ الْفُقَّاعِ فَإِنَّهُ مِنْ شَرَابِ أَعْدَائِنَا فَإِنْ لَمْ یَفْعَلْ فَلَیْسَ‏ مِنَّا»(عیون أخبار الرضا (ع)/ص ۲۴۲)

«پس هر کس از شیعیان ما است باید از خوردن فقاع اجتناب کند زیرا که اینست شراب دشمنان ما و اگر اجتناب از آن نکند از ما نیست»‏.

۳۰- غلو در مقام امامان(ع)
یُقَالُ لَهُ سَعْدٌ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا الْغَالِی قَالَ(الامام الصادق(ع)): «قَوْمٌ یَقُولُونَ فِینَا مَا لَا نَقُولُهُ فِی أَنْفُسِنَا فَلَیْسَ‏ أُولَئِکَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُم‏»(اصول کافی/ ج‏۳/ص۱۲۰ )

مردى از انصار بنام سعد عرضکرد: قربانت، غلوّکننده کدامست؟ امام صادق(ع)فرمود: «مردمى که در باره ما گویند آنچه در باره خود نگوئیم، اینها از ما نیستند و ما از آنها نباشیم»‏

۳۱-تجلیل نکردن از مشایخ
قَالَ رسول الله(ص)‏:« بَجِّلُوا الْمَشَایِخَ فَإِنَّ تَبْجِیلَ الْمَشَایِخِ مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ یُبَجِّلْهُمْ فَلَیْسَ‏ مِنَّا» ۰(شکاه الانوار-ترجمه هوشمند و محمدى متن ۳۴۱ فصل هفدهم: در احترام به پیران ….. ص : ۳۴۱)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: به بزرگان احترام بگذارید؛ زیرا احترام گذاردن به بزرگان موجب بزرگداشت خداوند است، و هر که به بزرگان احترام نگذارد از ما نیست.

۳۲- غصب
قَالَ رسول الله (ص):‏ «مَنِ انْتَهَبَ نُهْبَهً فَلَیْسَ‏ مِنَّا» (نهج الحق و کشف الصدق-ترجمه کهنسال/ ۴۵۵ /ص ۴۴۰)

«هر که به هر نحو غصب کند از ما نیست.»
۳۳-فتنه گری، بدعت گزاردن، کذاب بودن، کاهن بودن، ساحربودن….
«ایّها النّاس انّا اهل البیت عصمنا اللّه من ان نکون مفتونین او فاتنین او مفتّنین، او کذّابین او کاهنین او ساحرین او عآئقین او خآئنین او زاجرین او مبتدعین او مرتابین او صادفین عن الحقّ منافقین، فمن کان فیه شی‏ء من هذه الخصال فلیس منّا و لا نحن منه و اللّه منه برى‏ء و نحن منه برءاء و من برى‏ء اللّه منه» (‏ نهج الخطابه/سخنان پیامبر ص و امیرالمؤمنین ع، عربى‏ج‏۱، ص: ۳۶)

«اى مردم، ذات مقدس پروردگار، ما خانواده را از اینکه مفتون دگرى قرار بگیریم، و یا اینکه دگرى را مفتون سازیم و یا اینکه فتنه‏اى در جامعه ایجاد کنیم، حفظ فرموده است‏ و نیز از دروغگوئى و کهانت و جادوگرى و از اینکه در اجراء اوامرش کوتاهى ورزیم و یا خیانتکارى را پیشه خود قرار دهیم و یا انسانها را از طریق صحیح و صلاح، منع کنیم، و بدعتى در دین مقدّس اسلام بیفکنیم، خداوند منّان ما را معصوم داشته است، و از اینکه در معتقدات قلبى ما شکّى ایجاد گردد و یا از حق و حقیقت اعراض کنیم و دوروئى را پیش گیریم، به حفظ خدا محفوظیم، و هر کس داراى یکى از این رذائل باشد از ما خانواده نیست و به ساحت ما تعلّقى ندارد خداوند از چنین شخصى بیزار است و ما هم از وى متنفّریم، و هر کس مورد نفرت خدائى قرار گیرد».

۳۴- فریب کاری
«من خبّب زوجه امرء أو مملوکه فلیس‏ منّا». (نهج الفصاحه /مجموعه کلمات قصار حضرت رسول/ ص ۷۵۳ )

پیامبر اسلام(ص) فرمود:«هر که همسر کسى یا مملوک او را فریب دهد از ما نیست.»

۳۵- اسیر شدن بی زخم در جنگ با دشمن
قَالَ عَلِیٌّ ع‏ لَمَّا بَعَثَنِی رَسُولُ اللَّهِ ص مَعَ الرَّایَهِ بَعَثَ مَعِی أُنَاساً فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنِ اسْتُؤْسِرَ مِنْ غَیْرِ جِرَاحَهٍ مُبْلِغَهٍ فَلَیْسَ‏ مِنَّا» (تفصیل وسائل الشیعه إلى تحصیل مسائل الشریعه/ج‏۱۲ /ص۱۲۷/ ۸۶/ ص : ۱۲۵)

حضرت على علیه السّلام فرمود: «رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم پرچمى را به دست من داد، و به سرپرستى گروهى به جنگ فرستاد، و قبل از حرکت به آنان فرمود: «هر کس بدون مجروح شدن زیاد به اسارت دشمن در آید، از ما نیست».

۳۶- آزار دادن به همسایه
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص)‏: «نَحْوَهُ إِلَى قَوْلِهِ فَلَیْسَ مِنَّا» (آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام، ص: ۱۰۱)

«هرکه همسایه‏اش از ظلم او در امان نباشد از ما نیست».

۳۷-در حق مردم ظلم کردن
قال امام الباقر علیه‏ السلام : «لَیْسَ مِنّا وَ لا مِنْکُمْ مَنْ ظَلَمَ النّاسَ» (شرح الأخبار، ج ۳، ص ۴۸۸، ح ۱۴۱۴)

از ما نیست و از شما (شیعیان هم) نیست کسى که به مردم ظلم کند.

۳۸- عدم محاسبه نفس
قال الکاظم (ع):«لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَاِن عَمِلَ خَیراً اِستَزادَ اللهَ مِنهُ وَ حَمِدَالله َ عَلَیهِ وَ اِن عَمِلَ شَرَاً اِستَغفَر،اللهَ مِنهَُ وَ تابَ اِلَیهِ» (بحار الانوار، ج ۷۷، ص ۸۸)

از ما نیست کسى که هر روز اعمال خود را محاسبه نکند تا اگر نیکى کرده از خدا بخواهد بیشتر نیکى کند و خدا را بر آن سپاس گوید و اگر بدى کرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نماید.

۳۹- دعوت به تعصب جاهلی
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): «لیس منّا من دعا الی عصبیه و لیس منّا من قاتلَ عصبیه و لیس منّا من مات علی عصبه» (الاصول من الکافی، ج۲، ص۳۰۸)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله ) فرمود: از ما نیست کسی که بر تعصب(جاهلی)دعوت کند و از ما نیست کسی که (بر اساس یک) عصبیت بجنگد و از ما نیست کسی که با تعصب(جاهلی)بمیرد.

۴۰- خودداری نکردن هنگام خشم
«لَیسَ مِنّا مَن لَم یَملِکُ نَفسَهُ عِندَ غَضَبِه» (کافى، ج۲، ص ۶۳۷، ح۲)

کسى که هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نیست. 

لفظ «منّا» از جانب اهل بیت(ع) برای افراد بسیارمعدودی بکار رفته است از جمله جناب سلمان (رضی الله عنه)، بدست آوردن مقام «منّا» و سنخیت با آن بزرگواران و مورد تأیید قرار گرفتن از سوی ایشان خیلی مهم است و از دست دادن آن و مردودی از این مقام خسارتی شاید جبران ناپذیر. امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه نسبت به “زبیر” چنین فرموده است:«مَازالَت زُبیرُ رَجُلٌ مِنّا اَهل البَیت حَتّی نَشَاَ اِبنُهُ المَشئوم عبدالله»«پیوسته زبیر از ما خاندان بودتا وقتی که پسر شومش عبدالله بزرگ شد».

 نظرشما  خواننده عزیز نسبت به این عبارت مهم «منّا» چیست؟ آیا امروز می توان سلمانی برای امام زمان(عج)شد و مدال “منّا اهل البیت” از آن وجود شریف دریافت کرد؟ چه راهکاری برای رسیدن به این مقام  پیشنهاد می کنید؟