سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

معضل بیدار شدن از خواب

image_pdfimage_print

یکی از مشکلاتی که اکثریت مردم در بیشتر روزها با آن روبرو بوده و از آن رنج می برند، بیدار شدن از خواب در صبح می باشد که گاهی سیستم بدن این افراد به خاطر عدم بیدار شدن مناسب، مختل شده و روز را در حالت کسالت و سردرگمی به سر می برند.

خوابیدن به موقع و بیدارشدن سرموقع، نشان دهنده ی توانایی و مهارت بدن درکنترل وضعیت جسمی است، برخی افراد هستند که بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم دارند تا به طور کامل هوشیاری بعد از خواب را پیدا کنند و آماده ی کار روزانه شوند و چه بسا آرزو دارند کاش ساعتی دیگر در تختخواب سپری کنند.
از عمده ی دلایل این حالت آزاردهنده، کمتر از حد نیاز خوابیدن و به هم خوردن زمان طبیعی خواب و بیداری است. برخی از افراد که فرایند بیداری و هوشیاری کامل آنها زمانبر بوده، لازم است که حتماً این دو مسئله را در نظر داشته و برنامه های خود را در رسیدن به برنامه ی خواب مورد نیاز و وقت معین خواب، تنظیم نمایند.
عوامل دیگری چون موارد زیر نیز در سختی بیدارشدن در صبح دخالت دارد:
 ♦وضعیت نامناسب تشک و بالش
 ♦خواب در هوای نامطبوع
 ♦وسیله و زنگ و صوت استفاده شده برای بیدارشدن
 ♦به تعویق انداختن زنگ بیداری
 ♦دوباره خوابی بعد از بیداری و دادن وقت اضافه به خود برای خوابیدن که نیاز به آماده سازی مجدد بدن برای بیداری ایجاد می کند .
 ♦عدم داشتن زمان مناسب برای انجام تغییرات لازم در بدن
 ♦سپری کردن بیشتر اوقات روز در محیطی به دور از نور آفتاب و عدم بهره گیری روزانه از نور آفتاب و در معرض خورشید نبودن 
 ♦ عدم نور مناسب و فضای تاریک

همه ی عوامل فوق می توانند به نوعی بیدار شدن را بر انسان سخت کرده و آغازی پرنشاط و سرور را از انسان گرفته و حتی در دیگر ساعات روز نیز تاثیر منفی بگذارند. برای رفع این معضل قطعاً روش هایی نیز وجود دارد که می تواند کمک زیادی به فرد به همراه داشته باشد که قبل از شمردن این موارد توجه به این نکته ضروریست که تمامی این موارد برای کسی نافع می باشد که نامطلوب بودن حالات فوق را درک و فهم کرده و برای حل معضل تلاش نماید، فلذا بعد از تصمیم جدی برای برطرف کردن سختی بیدارشدن و اینکه واقعاً طالب بیداری آسان و سریع و صبحی بانشاط باشد، در نظر داشتن و بکار گیری این موارد زیر بسیار موثر است:
  ♣پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار ماننده قهوه درساعات آخر شب
  ♣کاهش و ترک استفاده ازتکنولوژی های مجازی در ساعات آخر شب
  ♣عهد با خود و آمادگی روحی قبل از خواب
  ♣عدم خاموش کردن آلارم ساعت یا موبایل و یا به تعویق انداختن آن
  ♣انتخاب آلارم مناسب روان و عصب
  ♣داشتن برنامه ریزی برای صبح
  ♣انداختن کارهای مهم و لذت بخش به صبحگاه
  ♣تغییر هر چند یکبار صدای زنگ ساعت
  ♣دور از دسترس قرار دادن زنگ ساعت
  ♣شناخت زمان نیاز به خواب (۶ ساعت، ۷ ساعت و یا ۸ ساعت)
  ♣نظم اتاق خواب که در بیداری صبح مخصوصاً برای خانم ها بسیار موثر است
  ♣عدم نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب (مگر در شب های خاص و مقدس)
  ♣گذراندن و دراز کشیدن دقایقی در تختخواب قبل از اینکه خواب به سراغ انسان بیاید
  ♣عدم استفاده از خوراکی نزدیک به زمان خواب
  ♣نرمش‌ های صبحگاهی برای شادابی و گردش خون
  ♣عدم دروغگویی به خود برای بیدار شدن
  ♣ دعوت نور و هوای تازه به اتاق (روشن کردن چراغ و باز نمودن پنجره و تهویه ی هوا)
  ♣پیاده روی بعد از بیداری هرچند اجباری
  ♣آمادگی لازم برای صبح و برنامه های آن روز
  ♣استفاده از رادیو به جای آلارم موبایل و ساعت
  ♣داشتن هدف ازصبح زود بیدار شدن (مثلاً رسیدن به این هدف که با صبح خیزی به ساعات روزانه ی شما یکی دو ساعت اضافه خواهد شد یا تسریع در روند کارها و…)
 ♣کمتر کردن و یا حذف خواب‌ های روزانه
 ♣ نکته ی آخر اینکه محرک های تاثیرگذاری در بیداری افراد وجود دارد اما لازمه ی استفاده ازاین مدل این است که هرفرد باید محرک و حساسیت خاص خود را برای بیدار شدن به موقع پیدا کند، مثلاً استشمام بو و رایحه ی خاص یا شنیدن صوت مورد علاقه
تمامی موارد ذکر شده در بیداری بدون مشکل صبح ، یاری رسان انسان های علاقمند به صبح و سحر خیزی است که این سحرخیزی برکات خاصی دارد.

index.jpg1