سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

میزان نقش خدا درقتل ابا عبدالله(ع)

image_pdfimage_print

در جریان مکالمه‌ای که میان حضرت زینب (س) و عبید الله صورت گرفت عبیدالله با نگرش جبری می کوشید حادثه را به خدا نسبت داده و هم از خود رفع ظلم نماید و هم به کارفجیع خود رنگ دینی بزند. لذا رو به حضرت زینب در مجلس گفت: «الحمدلله الذی فضحکم و اکذب احدوثتکم…» «شکر خدای را که رسوایتان ساخت و گفته‌هایتان را تکذیب کرد…» حضرت زینب کبری (س) که مصیبت را کاملا مهار فرموده بود در نهایت آرامش جواب داد:«انما یفتضح الفاجر و یکذِّبُ الفاسق و هو غیْرُنا» «جز این نیست که فاسق و زشتکار رسوا می شود و نابکار و فاجر دروغ می گوید و او غیر از ماست…» و با این عبارت، نقاب ‌ مشروعیت را از جبهه باطل کنار زد و چهره فاجر و فاسق را معرفی فرمود.
در مرحله دیگر عبیدالله سعی کرد جنایت خود را به قضای الهی استناد سازد و با این کارهم آنرا طبیعی نشان دهد و هم از آن رفع ظلم و قبح کند لذا گفت: «…کیف رایت صنع الله باخیک و اهل بیتک؟…» که این اتهام نیز نتیجه نداد و حضرت زینب (س) با بیانی رسا فرمود:

«ما رایتُ الا جَمیلا، هولاء قومٌ کَتَبَ الله علیهِمُ الْقَتْل فَبَرَزُوا الی مضاجِعِهِم و سیجمع الله بیْنَکَ و بینهُمْ … هَبَلَتْکَ اُمُّکَ یابن مرجانه…»

«من ندیدم مگر زیبایی را، آنان گروهی بودند که خدا شهادت را برایشان رقم زد پس به سوی خوابگاهایشان شتافتند بزودی خداوند بین تو و ایشان داوری خواهد کرد…ای پسر مرجانه مادرت به عزایت بنشیند…»

با جوابهای قاطع و تعابیر بلند آن حضرت و امام سجاد (ع) که در جواب این سخن ابن زیاد که گفته بود «…الیس قد قتل الله علی بن الحسین…» «مگر علی بن الحسین را خدا نکشت؟…» فرمود:

«الله یتوفی الاَنْفُسُ حین موتها»

نوع فاعلیت خدا در رخدادها به شکل عالی تبیین شد، ایشان هم از باطن قضیه سخن گفتند و هم از ظاهر فجیع آن و بخوبی ثابت نمودند که همه اعمال محصول مستقیم توجه و اراده‌ی بشر است و با تفکیک این دومسأله، نقش خدا را در واقعه کربلا را مشخص فرمود. (این موضوع در واقع بیان یکی از عناوین اصل عدل از اصول پنجگانه عقاید است)