سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

نوشته های پای منبری(۸)

image_pdfimage_print

مَثَل مؤمنان
واقعا چقدر مومن و چقدر در فکر هم هستیم؟ به چه میزان دردهای همدیگر را حس می کنیم؟ اگر حس نمی کنیم دردی وجود ندارد یا خدای نکرده در ایمان مشکلی وجود دارد؟! روایات در این باره می گویند:
پیامبراکرم(ص) فرمودند:

«مَثَلُ الْمُؤمِنِ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ کَمَثَلِ الْجَسَدِ إذَا اشْتَکی بَعْضُهُ تَداعی سائِرُهُ بِالسَّهْرِ وَالْحُمّی»

« مثل مؤمنان در دوستی و مهرورزی نسبت به یکدیگر مانند پیکر است که هنگامی که عضوی از آن بدرد آید سائر اعضاء گرفتار بیداری و تب گردند».

و نیز می فرمایند:

«الْمُؤمِنُ لِلْمُؤْمِنِ کَالْبُنْیانِ یَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضاً»

« مؤمن برای مؤمن مانند ساختمان است که بعضی از قسمتهای آن بعضی دیگر را سخت و محکم می کند».

امام صادق(ع) می فرماید:«اِنَّ سُرْعَهَ اِئْتِلافِ قُلُوبِ الْاَبْرار إذَ الْتَقَوا وَ اِنْ لَمْ یُظْهِرُوا التَّوَدُّدَ بِاَلْسِنَتِهِمْ کَسُرْعَهِ اِخْتِلاطِ ماءِ السَّمآء بِمآءِ الاَنْهار وَ اِنَّ بُعْدّ ائْتِلافِ قُلُبِ الْفُجّار إذَا الْتَقَوا وَ اِنْ أظْهَرُوا التَّوَدُّدَ بِاَلْسِنَتِهِمْ کَبُعْدِ الْبَهائِمِ مِنَ التَّعاطُفِ وَ إنْ طالَ اِعْتِلافِها عَلی مِزْوَدٍ واحِدٍ»

« براستی شتاب و سرعت پیوستن دلهای خوبان و نیکان به هنگام ملاقات – هرچند عاری از هر ابراز علاقه به زبان باشد ـ همچون شتاب به هم پیوستن آب باران به رودخانه است و نیز دوری قلبهای فجّار(گنهکاران) از یکدیگر هنگامی که به هم می رسند ـ هرچند با زبانشان اظهار دوستی کنند ـ مانند دوری حیوانات از محبت و دوستی است هرچند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد».

عرفهای متضاد باسنّت
متاسفانه یکی از رسوماتی که فعلا در کشور مخصوصا در شهر ما رایج است نهار و شام دادن معزاها به میهمانان شرکت کننده در مراسم خاکسپاری و شام غریبان و … یک متوفی است. بطوریکه بعد از فوت عزیزی در یک خانواده، بازماندگان بیشتر فکرشان معطوف به این مراسمها می شود تا اینکه به فکر قرض و دین و نمازو روزه قضا و وصیت متوفی باشند واین کاملا برخلاف سنت پیامبر اکرم(ص) می باشد که بصورت عرف درآمده است. دلیل بر این سخن روایتی از امام جعفرصادق(ع) می باشد که فرمودند:«هنگامی که جعفربن ابیطالب به شهادت رسید، رسولخدا(ص) به دخترش حضرت زهرا(س) امر فرمود که تا سه روز برای اسماء بنت عمیس (همسر جعفرطیار) غذا بپزد و همچنین دستور داد که حضرت فاطمه همراه با سایر همسران پیامبر بیایند و به مدت سه روز در خانه اسماء عزاداری کنند، حضرت فرمود: از این پس بود که سنت شد برای صاحبان عزا تا سه روز غذا برند». و نیز فرمودند: «غذا خوردن پیش خانواده مصیبت زده، از عمل جاهلیت است و سنت پیامبر (ص) این بود که به خانه آنها غذا می فرستاد».
شاید بغیر ازاین هم عرفهایی باشد که نه تنها مطابق با سنت نیست بلکه کاملا متضاد با آن می باشد. که بهتر است با رجوع به کتب دینی و روایی در شناخت سنت پیامبر(ص) و آل طاهرین ایشان بیش از پیش تلاش نمائیم، چراکه پیامبر(ص) می فرماید: هرکس به سنت من عمل نکند از من نیست.
تسویه دو جانبه
غیبت از جمله گناهانی است که موجب ضایع گشتن دوحق میگردد: حق الناس و حق الله. یعنی غیبت کننده هم به جهت اینکه فرمان خدا را زیر پا گزارده مدیون خداست و هم نسبت به کسی که پشت سر او سخنی بی رضایت او گفته و یا عِرض و آبروی او را مورد تعرض قرار داده مدیون غیبت شونده است. لذا کسی که قصد توبه از این گناه دارد باید تسویه ای دوجانبه داشته باشد.
برای ادای حق خدا طبق روایات پشیمانی از کار و امید به بخشش خدا، لازم و ضروری است و برای ادای حق الناس طلب حلیت از غیبت شونده و یا در مواقعی اضطراری طلب استغفار برای او لازم شمرده شده است.
امام جعفرصادق(ع) می فرماید:

«اگر غیبت کسی را کردی و او مطلع شد باید از او طلب حلیت کنی ولی اگر مطلع نگردید برایش طلب مغفرت نما».

شاید دلیل این سخن این باشد که اگر شخص غیبت شده به سبب مرگ یا مسافرت از دسترس خارج شده باشد مثل کسی است که از غیبت خبر ندارد ودر این حال استغفارکافی می باشد.
اما در هر حال مواظبت بر اعمال و زیر پا ننهادن اوامر الهی بهتر و آسانتر از انجام گناه و سپس شرایطی است که برای قبولی توبه انسان و ترک گناه وجود دارد. و نکته آخر اینکه سعی نمائیم گفتگوهای عادی و احوال پرسیهایمان به مرحله “دیگه چه خبر” نرسد که معمولا آغاز انحراف و شروع گناهان زبان از جمله غیبت و دروغ است.
آخر منبر و دست نیاز به درگاه بی نیاز
خدایا! شکر و حمد ما را بپذیر و بر محمد و آل محمد درود فرست و از گناهان کوچک و بزرگمان درگذر و توبه و استغفارهای ما را به حرمت استغفارهای شبانه حضرت حجت از ما بپذیر . پروردگارا! ما را در کم نمودن غصه های قلب زخم دیده حضرت ولیعصر(عج)با انجام واجبات و ترک محرمات موفق بدار. خداوندا! آنی ما را به حال خود وامگزار. بار خدایا! آمادگی ما در برای ظهور هر روز بیش از پیش فرما و ما را در فراهم نمودن شرایط ظهور یاری برسان.

«و صل الله علی سیدنا محمد وآله الطیبین الطاهرین»