سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

نو عروس پرده نشین …

image_pdfimage_print

آرزو واژه ای است که برای مطلوب های خارج از دسترس افراد و آن دسته از خواسته هایی که ابزار و عوامل تحقق آن ممکن نباشد، اطلاق می شود.


و طبیعتاً آرزوی هر فرد به نسبت دیدگاه ها و عقیده و ارزش هایش متفاوت می باشد. معمولاً آرزو کننده یا برای خود مطلوب هایی در سر می پروراند یا برای عزیزترین کسانش، و این آرزومندی به میزان عاطفه و دیگر خواهی از خویشتن آرزو کننده کم و در مورد دیگران نام برده می شود.

 
در فرازهای دعای زیارت آل یس که زیارتی است کاملاً حالی و خودمانی، و فقراتش گویای نهایت انسیت با امام عصر(عج) می باشد، نمایانده شدن آرزوهای آل محمد(ع) توسط زائر درخواست می شود:

« الّلهمَّ …أَرِنِی فِی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مَا یَأْمُلُونَ…»
«…خدایا به من بنمایان آنچه مورد آرزوی آل محمد(ع) می باشد…»

قطع یقین آرزوهای پیشوایان و بزرگان دین، آرزوهای شخصی نبوده و همه برای امت و به خاطر رشد و کمال امت موجودیت پیدا می کند، و این آرزوها را در لابلای کلام و وصایا و سفارشات بزرگواران می توان احصاء و در محقق شدنشان تلاش کرد، چون در قسمت دعای زیارت نیز این مورد از خداوند مطالبه می گردد، لذا بر دعاکننده است که برای اجابتش حرکتی از خود نشان دهد.

 
حضرت علی(ع) در طی خطبه ای چنین می فرماید:
« ای مرد نمایان نامرد! ای کودک صفتان بی خرد که عقل های شما به عروسان پرده نشین شباهت دارد! چقدر دوست داشتم که شما را هرگز نمی دیدم و هرگز نمی شناختم به خدا سوگند که آشنایی با شما جز پشیمانی حاصلی نداشت و اندوهی غم بار سرانجام آن شد. خدا شما را بکشد که دلم را خون کردید و سینه ام لبریز از خشم شماست و کاسه های غم و اندوه را جرعه جرعه به من نوشاندید تا آنجا که قریش در حق من گفت: “پسر ابی طالب مردی دلیر است ولی دانش نظامی ندارد” ».

 
با دقت در جمله جمله غمین و محزون و آکنده از خون دل حضرت، آرزوهای آن مظلوم تاریخ اسلام نیز روشن می گردد.
مرد بودن دوستان و داشتن یارانی چشم و دل سیر از لذایذ دنیوی و عاری از خصلت های نو عروس پرده نشین، از آرزوهای آن بزرگوار بود،چراکه جهاد، تقوا، سداد و ورع، که حضرت، امت را امر به آنها می فرمود، با صفت عروس پرده نشین داشتن، هیچ همخوانی ندارد، زیرا عروس حجله نشین معمولاً دارای چنین ویژگیهایی است:
در اوج هیجان و بی تفاوت به اطراف
به فکر عیش و نوش و زر و زیور
بی صبر و غیر مقاوم
تمایل به جلوه گری
بهانه گیر و بهانه جو
حساس به ظواهر
اهل قیاس
زود رنج و شکننده
طالب نقد بجای نسیه، و تعریف توصیف
مخفی در پرده و حجاب
آرمیده در بستر غرایز
وابسته و نیازمند به تکیه گاه
خودبین
میل به ناز پروردگی
به دور از هیاهوی آن سوی پرده
بی تفاوت به مسائل و واقعیت ها
امنیت خواه
اهل بده بستان
عدم وسعت دید و شریک ران
و چنین افرادی به دلیل داشتن چنین ویژگی های دائمی، مورد نکوهش حضرت بوده و برعکس این ویژگی ها یعنی:
مرد بودن و مردانگی داشتن
فارغ و از زر و زیور دنیوی
عدم بی تفاوتی به واقعیت های پیرامونی
عدم ناز پروردگی و عافیت طلبی
عدم بهانه جویی و بهانه گیری
عدم وابستگی به تعلقات
عدم تصمیم های هیجانی که ریشه در غرایز داشته باشد
و…
که همه و همه به نوعی آرزوهای حضرت است که تاکنون نیز جز در عده ی قلیلی محقق نشده، و ظهور و فرج آخرین فرزند از ذریه ی طاهرین علی(ع) را به تأخیر انداخته است، و روی همین اصل است که زائر بعد از زیارت آل یس این خواسته ی مهم را از خدا مطالبه می نماید:

«…أَرِنِی فِی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مَا یَأْمُلُونَ…»