سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

نیازهای مرئی و نامرئی

image_pdfimage_print

امام حسن عسگری (ع) در رابطه با رمز و رموز و اثرات تقرب به خدا در روایاتی چنین می فرمایند:

«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدْرَکُ إِلاّ بِامْتِطاءِ اللَّیْلِ»
«وصول به خداوند عزّوجلّ، سفرى است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد»
(مسند الامام العسکری، ص۲۹۰)

«مَنْ آنـَسَ بِاللّهِ إِسْتَوْحَشَ مِنَ النّاسِ»
«کسى که با خدا مأنوس باشد، از مردم گریزان گردد»
(مسند الامام العسکری، ص۲۸۷)

در وجود انسان نیازهای مختلف و شفاف و غیر شفافی وجود دارد که درک و شناخت و پاسخ دادن و برطرف کردن آنها، لازمۀ رسیدن به زندگی سالم و کامل خدا پسندانه است.
در میان این نیازها، برخی از نیازهای مهم به دلیل برطرف نشدن نیازهای اولیه و یا به دلیل عدم اولویت و اهمیت دادن به آن نیازها و یا به دلیل پرداخت بیش از حد به نیازهای ظاهری، گاهاً در پرده استتار مانده، اما تأثیرات منفی شان را بر فرد خواهند گذاشت و شاید ضررهای جبران ناپذیری را نیز بر شخص وارد نمایند.
از جمله ی این نیازها، نیاز های مادی و حیات جسمی هستند، مانند: خواب و خوردن و پوشیدن، که هیچ علم و معرفتی برای درک این نوع نیازها لازم نیست و برای همگان بسیار روشن و قابل فهم می باشد.
نوع دیگر از نیازها هم مربوط به روان انسان شده و فرد از جهت روانی به آنها نیاز دارد.
برای مثال: نیاز به محبت و عاطفه، احترام و..
که این نیازها برخلاف نیازهایی که نخست ذکر گردید، شاید برای همه به راحتی قابل درک نباشد، اما راه های مختلفی برای درک و پاسخ به آنها وجود دارد و عموماً برای روشن شدن آنها کمی توجه و خودآگاهی نسبی لازم است.
اما نیازهایی هم هستند که با اینکه در درون همه وجود دارد اما اکثراً به دلیل عدم تفکر و معرفت و علم، در هاله ای از ابهام قرار می گیرند، به عنوان مثال: نیازهای روحی و معنوی از قبیل نیاز به انس با خدا و اولیای خدا، نیاز به مناجات، نیاز به پرستش …
و چون اینگونه نیازها ناشناخته می مانند، عوارض بی پاسخ ماندن این نیازها، به شکل های مختلف، انسان را دچار مشکل می نماید.
چنانچه در ابتدای مطلب بیان شد غالب بودن نیازهای دیگر و پرداخت به نیازهای حسی، باعث می  شود شخص متوجه نیازهای معنوی و روحی نشده و لذا در مقابل تبعات و اثرات این نیازها مانند: کسالت، بی قراری، بی نشاطی و رذایلی چون حسادت و طمع و بخل… خود را با انواع برنامه ها مشغول داشته و سرانجام بی هیچ نتیجه ای در حالتی خسته کننده و مبهم زندگیش را سر دهد.
عدم نیاز به خوراک قلبی جهت احیای آن
عدم نیاز به معنویت
عدم نیاز به تذکر
عدم نیاز به مناجات های خلوتی
عدم نیاز به تهجّد
عدم نیاز به انس و گفتگو با امام
عدم نیاز به گفتگو ها و پرسش و پاسخ های علمی _ مذهبی
همه و همه بیشتر ریشه در بیماری مهلکی چون جهل دارد که تا عاقبت به شری برای انسان می تواند به بار آورد.
انسانی که جاهل به نیازهای اساسی خود باشد، از ابواب نجات الهی دور گشته و با مردمی انس می گیرد که قادر به رساندن هیچ خیر و برطرف کردن هیچ شری از او نیستند، در مقابل انسانی که با توجه و ظرافت و ایجاد تعادل و صداقت در میان ساحت های پنجگانه اش، این نیازها را در وجودش کشف کرده و در پی پاسخ دادن به آنها برمی آید، زندگی متعادل و متعالی و هدفدار را برای خود رقم می زند، نکته ی قابل توجه اینکه، برعکس نیازهای جسمی و فیزیکی، به میزان یافتن و پاسخگویی به نیازهای آسمانی، نیازهای جسمی رو به کاهش گزارده و نیازهای روحی پی درپی افزایش می یابد، تا جاییکه اگر مدتی حتی کوتاه به این نیازها ترتیب اثر داده نشود، فرد زودتر از افراد عادی و بیشتر از آنان در معرض آسیب های روحی قرار می گیرد و حتی تا مرحله ی اماته قلب هم پیش می رود.
و سفارش اکید حضرات برای شرکت در مجالس ذکر و تعلیم علم ائمه اطهار(ع) ناظر بر همین امر مهم می باشد، تا با انس به برنامه های آسمانی، از عوارض خطرناک

»حرکت ها و زندگیهای تک بعدی
»افکار مزاحم
» زندان های ذهنی و … 

رها شود.
باید توجه داشت که تنها بنیان رهایی “تفکر” و سپس “آگاهی” است، و فلسفه ی ارسال رسل و وجود نازنین ائمه اطهار(ع)، برطرف کردن جهل مردم و زندگی متفکرانه و آگاهانه و آزادانه است.
و نکته ی بسیار حائز اهمیت اینکه اگر گفته شود علت تأخیر در ظهور و طولانی شدن غیبت حضرت ولیعصر(عج) بیشتر به ناآگاهی مردم ارتباط دارد و عدم تفکر در این وضعیت، و سرگرم شدن به نیازهای زمینی، باعث دورشدن و فراموشی نیاز آسمانی و تشنگی به وجود و ظهور و حضور امام معصوم (ع) گشته است، که می توان با استعانت از قرآن و عترت، از این اوضاع نا به سامان نجات یافت و با احساس نیاز عمیق، به سراغ سُبُل نجات و پرچم های هدایت رفت و در ظلّ سایه ی این بزرگواران، به سعادت دنیا و عقبی بار یافت.

fu4345