سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

نیروی یاد داری

image_pdfimage_print

حافظه و هوش موهبتی الهی است، که در حفظ و تقویت آن سفارشهای بسیار زیادی در تعالیم اسلامی به چشم می خورد. این نعمت خدادادی در واقع نیرو و توانائی بخاطر سپاری و یاد آوری اطلاعات می باشد که اگر به هر دلیلی تضعیف شود زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را می تواند بوجود آورد. بنابراین تقویت حافظه امری ضروری می باشد و برای این منظور عوامل متعددی در حوزه طب سنتی و طب کلاسیک مطرح شده است که فرد با بکارگیری آنها می تواند در راه حفظ و پیشگیری بهره گیرد.
نکته قابل توجه در این مقوله اینکه امروزه متاسفانه فراموشی و کاهش نیروی حافظه به دلیل داشتن رژیم نا مناسب غذایی گریبانگیر بیشتر افراد جامعه شده است و بیشتر افراد نیز خود را تسلیم این عارضه می کنند ودر رفع آن هیچ تلاشی نمی نمایند اما متخصصان این رشته چنین بیان می کنند که چیزى به نام حافظه ضعیف وجود ندارد و حافظه به دلیل رسیدگی و تمرین و تربیت قابل افزایش نیز می باشد؛ لذا آنانکه زیر بار فراموشکار شدن خویش می روند، باید باور کنند که باکار و زحمت اساسی میتوانند از این موهبت الهی تا جان در بدن دارند استفاده کنند این نعمتی است که اگر انسان میخواهد به قدر نیازش یاریش کند باید در حفظ و نگهداری اصولی آن هزینه دهد و وقت بگذارد.
برای اینکار هم باید از جهت مصرف خوراکیها اقدام نمود هم کارهای عملی باید در این راه انجام داد و از برخی کارها هم باید اجتناب نمود. آنچه در حوزه خوراکیها برای این کار از منابع علمی و نقلی توصیه گردیده از این قرار است:
خوردن عسل (من اراد الحفظ ،فلیاکل العسل.” هرکس حافظه میخواهد عسل بخورد) مویز، کندر(مادران میتوانند برای داشتن فرزندی باهوش در دوران بارداری از این گیاه به مقدار مناسب استفاده نمایند، سیب، انار، به، بالنگ، سرکه، بادام و پسته، پیاز و سیر، شیر گوسفند،عدس، خردل، کدو و فلفل سیاه،. مصرف ماهی که سرشار از چربی امگا ۳ می باشد، تمشک، توت فرنگی، اسفناج ، سیر، سویا، کلم براى تقویت حافظه، بسیار نافع هستند. و برعکس پرخوری در درجه اول، و مصرف نمک و چربی زیاد، خوردن بیش از نیاز آب، پنیر، سیب ترش، گشنیز از عوامل کاهنده حافظه می باشند.
اما کارهایی که موجب تقویت و افزایش حافظه میگردد:
 مسواک زدن منظم
 شست‏وشوى بینى یا استنشاق آب (که قبل از گرفتن وضو نیز اینکار توصیه شده است)
 حجامت
 خواب کوتاه قبل از اذان ظهر (قیلوله)
 قرائت قرآن
 تفکر و تعمق
 گوش دادن به پند و نصیحت ناصحان
 استعمال بوی خوش
 روزه گرفتن
 خواندن آیه الکرسی
 رعایت ادب
 صلوات فرستادن
 هوای سالم
 خواب و بیداری به اندازه
و اموری که منجر به ضعف حافظه میگردد عبارتند از:
 ترک شنیدن وعظ و نصیحت
 تکبر
 ترک خواب قیلوله
 دروغگوئی
 عمل نکردن به علم
 جویدن ناخن
 خوردن غذای داغ و پرهیز از مصرف مواد غذای بسیار سرد
 زیاده روی در خوردن گوشت
 ادرار کردن در حالت رو به قبله و در آب راکد و بصورت ایستاده
 آرزوی دراز
 بیهوده گوئی وخنده بی مورد
 خواب آلودگی، نگرانی و استرس
نکته پایانی اینکه بیشتر از تقویت حافظه آنچه مورد نیاز انسان می باشد “توجه” به امور پیرامون خود و بی توجه نگذشتن از آنهاست ، در حقیقت “توجه” کلید حافظه بوده و در سپردن اطلاعات به حافظه و نگهداری آنها بسیار موثر است و تمرین و تکرار و بازگویی موارد موجود در حافظه در تثبیت آنها در حافظه کمک شایانی میکند.
بعد از هر نماز خواندن دعای زیر نیز جهت تقویت حافظه سفارش شده است:

«سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهلَ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یَاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ اللهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلبیْ نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْئٍ قَدیرٌ».

(مستدرک‌الوسائل /ج ۵ /ص ۷۸)