سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

هجرت و دار قرار…

image_pdfimage_print

هر مکتب و اندیشه و مذهبی با وجود داشتن قابلیت های فراوان، نیازمند عنصری به نام “هجرت” است که عمده دلیل پویایی و پیشرفت آن مکتب و مذهب به شمار می رود و عدم این عنصر، خمودگی و رکود و سستی بوده و یا گزاف گویی نیست اگر گفته شود مرگ آن را در پی خواهد داشت. “هجرت” مفهوم و معروف مغفولی است که هرگاه در مقطعی از تاریخ مذکور و احیاء شده، تحولات چشمگیری از خود به جای گذاشته است و اسلام را از خطر بزرگی نجات بخشیده است. از یک نظر “هجرت” یکی از ممیزه های اصلی ایمان می باشد:

 

«ان الذین آمنوا والذین هاجروا وجاهدوا فی سبیل الله اولئک یرجون رحمت الله والله غفور رحیم »

« کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده اند، آن ها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است».

اسلام به این پدیده به عنوان اصلی حیات بخش نگریسته و آن را به عنوان تاکتیک برای حفظ و بقاء و انتقال و گسترش دین و تفکر دینی و اسلامی معرفی فرموده است.
هجرت به معنای:
جدا شدن از تعلقات، دور شدن
پاگذاشتن بر روی عادات
حرکت به سمت زندگی نوین و پویا
حرکت از جهل به سوی نور
حرکت از کینه و نفاق به سمت برادری و نصرت
رفتن ازناپاکی ها به سمت حیات طیبه
و در بینش اهل صفا هجرت یعنی: حرکت از دار بی قراری به دار قرار
هجرت در دو مدل آفاقی و انفسی می تواند اتفاق بیفتد، هجرت آفاقی یعنی هجرت از مکانی به مکانی دیگر، هجرت درونی یا انفسی، هجرت از گناه و معصیت که گاهاً هجرت انفسی منوط به هجرت آفاقی می باشد.
الهام گرفتن از اندیشه ی هجرت و بهره برداری مناسب و به جا از این پدیده به عنوان تاکتیک و مبارزه علیه ضد ارزش ها و ضد انسانیت ها، و اصلاح جامعه و ایجاد دار صلاح، زمانی میسور است که انسان، دین والیان دین را به عنوان تنها ملجاء، پناه، چاره و برنامه ی سعادت بداند و معتقد باشد که بودن در کنار آن از تمام هستی و بودها، حیاتی و برتر و بالا و والاتر است و صلاح همگان در این است که به این جرگه صلاح و ایمان وارد گردند و مسیر و حیات توأم با صلح و دوستی را در آن تجربه کنند.
هجرت انبیاء (ع)، هجرت پیامبر(ص)، هجرت حضرت اباعبدالله و در هجرتی که اثر بارزش صاحب مرکز کردن معارف دین تشیع ذکر شده، هجرت حضرت معصومه از مدینه به سوی مولا و محبوبش امام رضا(ع) می باشد.
هجرت مـهم ترین عامل انتقال معارف دین و فرهنگ و آداب دینی به جوامع انسانی است تا دین اسلام به عنوان دین کامل و قوی و قدرتمند، در جهان مطرح شده « لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ » به منصه ظهور برسد؛ وحضرت معصومه با هجرت خود از مدینه به سوی امام زمانش، سهم چشمگیر و بی نظیری در تحقق این آیه از خود بروز و ظهور داد و در این راه عاشقانه جانش را تقدیم نمود.

 

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلِىِّ الله ِ ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِىِّ الله ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّهَ وَلِىِّ اللهِ ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ موُسَى بْنِ جَعْفَر؛ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ…

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ، عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ فِى الْجَنَّه؛….

یا فاطِمَهُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّهِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَاللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ؛ اَللّْهُمّ اِنى اَسْئَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لى بِالسَّعادَهِ فَلا تَسْلُبْ مِنّىِ ما أَنَا فیهِ، وَلاحُولَ وَ لا قُوَهَ إِلا بالّله الْعَلِىِّ الْعَظیم

۱۸۳۳_۲۵۳۳۹