سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

واژگونی واژه ها

image_pdfimage_print

از خصوصیاتی عصری که در آن بسر میبریم، واژگونی واژه ها و پندار غلط و برعکس از کلمات و لغات و اصطلاحات و معکوس شدن موارد از استفاده از آنها می باشد ؛

 که در اثر این کج فهمیها و بکارگیری ناصحیح و نابجای عبارات ، باورها هم تغییر یافته و در اثر روند نامطلوب ، بایدها و نبایدها و ارزشها و ضد ارزشها هم بتدریج مورد هجوم واقع گردیده که در کل فرهنگ و دین اسلامی مورد تعرض قرار می گیرد و آسیبهای جدی بر این مکتب آسمانی وارد می شود.
از جمله مفاهیمی که امروزه برداشت غلط از آن شده و به تعبیری مورد سوء استفاده قرار گرفته، عنوان مهم دینی بنام “زهد” است، در نظر بیشتر افراد کم عمق و علی الخصوص قشر جوان که معارف دینی بخوبی برایشان تفهیم نشده و انتقال پیدا نکرده، این صفت به مانند درویشی و ژولیدگی و ژنده پوشی و نا آراستگی و بی تلاشی و خانه نشینی و انزوا معنا یافته و هرکس با چنین خصوصیاتی بعنوان زاهد شناخته میشود، و بدین ترتیب زهدی که اسلام آنرا منشأ سعادت و کمال بشر معرفی می کند بدلیل فهم غلط و معرفی مصادیق کاملا متباین با این عنوان، موجب دین گریزی و یا بعبارتی عامل دیندار گریزی شده است.
در حالیکه زهد از دیدگاه حضرت علی(ع) یعنی:

عدم دلبستگی و وابستگی به تعلقات دنیای مادی در عین دارابودن آنها

یا در تعبیر دیگر حضرت امیرالمومنین علی(ع) می فرماید:زهد یعنی:

۵۷_۲۳
به آنچه از دست می دهی متاسف و مأیوس نباشی و از آنچه بتو رسیده فرحناک نشوی
«…لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ…»(مبارکه حدید/۲۳)

اشیاء و آنچه در پیرامون انسان می باشد اگر برایش بعنوان مملوک مطرح باشند آن شخص دارای زهد است اما اگر مالک بر انسان باشند، این ضد زهد می باشد؛ بعنوان مثال: اگر انسان با از دست دادن پول و مال و مقام و موقعیت دچار فشار روحی و سکته و امراض مختلف نگردد؛ آن شخص به صفت زهد ملبس است امام اگر با این اتقاقات خود را ببازد و آسایش و آرامشش را سلب کند زهدی در کار نیست.

پس روشن است که زهد صفتی است که در حالت دارا بودن و مالک بودن باید اتفاق بیفتد نه با ممنوع الاستفاده کردن خود از نعمتهای دنیا و پرهیز و منزوی شدن که مورد نکوهش اسلام می باشد.

لذا برای یافتن معرفت صحیح در مورد مفاهیم و تعابیر دینی، باید بسراغ خود معارف و منابع معتبر دینی رفت و در فهم صحیح و درست آنها از عالمان و متخصصان دینی کمک و یاری طلبید، چراکه درک حقایق دین اسلام، تلمذ و زانو زدن در مکتب و مجالس تذکر ائمه اطهار(علیهم السلام) می طلبد که اگر این تعابیر از کلام خود آن بزرگواران نقل شود قطعا بی هیچ انحراف و تحریف و تکلّفی مورد پذیرش واقع خواهد شد.

مطالعه بیشتر