سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

پاییز و مراقبتهای لازم

image_pdfimage_print

فصلهای چهارگانه سال از آیات و نشانه های بی نظیر خداوند متعال است که هر تغییر آنها در هر سه ماه سال موهبتی برای بشر می باشد. از نظر جغرافیایی نیز “فصل”، یکی از تقسیمات سال بر اساس تغییرات آب و هوایی کره زمین است. به گفته دانشمندان وضعیت مختلفی با تغییرات آب و هوا در دیگر سیارات نیز رخ می دهد که فقط کره زمین است که تغییرات فصولی آن با اعتدال صورت گرفته و مشکلی در زندگانی ایجاد نمی کند. لذا شکر و سپاس بر نعمتهای خداوند و بر این نعمت خدا که ما ساکنین کره زمینش هستیم واجب و ضروری است.که اگر مثلاً در سیاره اورانوس می بودیم روزها و شبهای بسیار عجیب و غریبی را باید می گزراندیم بطوریکه یا در تاریکی مطلق بودیم یا روشنایی مطلق و هر فصل را طبق تحقیقات انجام یافته توسط دانشمندان باید ۲۱ سال تحمل میکردیم.
آب و هوا و به طور کلی طبیعت و محیط زیست نقش عظیمی در زندگی و سلامت روحی و جسمی و حتی بر هوش و استعداد انسان دارد که می توان گفت روحیات مختلف مردم در نقاط مختلف آب و هوایی ناشی از تفاوت منطقه جغرافیایی بوده و این اختلاف در اندام ظاهری افرادنیز تاثیر بسزایی دارد. به تبع این امر همراه با تغییرات فصلی هم ممکن است تغییرات و اختلالاتی دراندامهای داخلی بدن ایجاد شود بطوریکه با شروع فصل پاییز بدن دچار نوساناتی می گردد زیرا چند مدتی با گرمای تابستان خو کرده بود لذا در مواجهه با سرمای پاییزی به سرعت از آن متأثر می شود. و از آنجایی که خشکی و سردی هوا در مناطق کوهستانی بیشتر از مناطق باران زا و شمالی است و استان آذربایجان شرقی جزو مناطق کوهستانی است پس افرادی که بدنشان با هوای خشک سازگار نیست باید مراقبتهای لازم را از خود بعمل آورند.
امام علی (ع) درباره اثر هوای فصل ها بر انسان فرموده است:

«از سرما در آغاز آن (فصل خزان) پرهیز کنید و در پایان آن (فصل بهار) به اسقبال آن بشتابید (در پاییز خود را بپوشانید و در آغاز بهار از لباس های خود کم کنید)؛ زیرا تأثیر سرما بر بدنها و درختان یکسان است. اوّل سرما درختان را می سوزاند (باعث ریزش برگها و خشکاندن درختان می شود و پایان آن می رویاند درختان را به برگ و بار می آورد) ».

در این راستا به نکاتی که در حفظ سلامتی بدن موثر است باید دقت و توجه گردد. مثلا حجامت، زیاد خوابیدن، کارهای بسیار تعریق آور، مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنیها،گوشت گاو و گوساله، ماهی شور، فست فودها، ادویه های تند، مصرف زیاد سرخ کردنیها، انواع سس ها، میوه های تابستانی مثل خیار و هندوانه و… از مواردی است که باید از آنها پرهیز نمود و در مقابل از خوراکیهای مفید این فصل مانند: انجیر خشک، توت خشک، سیب، پرتقال، نارنگی و سبزی ها و انواع ساندویچ های خانگی و شیر و فرآورده های آن،گوشت گوسفند، بره و بلدرچین، نخود و لوبیا، هویج وچغندر، زیتون، خرما و مویز، عسل و شیرینی‌های طبیعی، هلیم، آش‌ها، آبگوشت‌ها، کله‌پاچه، انار شیرین، انگور، انجیر، سیب، به، گلابی می توان مصرف نمود. همچنین به کارهای مناسبی چون استفاده از عطرهای معتدل حمام یک روز در میان با آب نیم‌گرم، پوشش مناسب در طول روز متناسب با ساعت روز، پوشاندن سر به‌ ویژه در هنگام خواب(جهت پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام) و از همه مهمتر به ورزش‌ می توان پرداخت نمود؛ که به این طریق مقاومت بدن تقویت شده و از بیماریهای شایع این فصل مثل سرماخوردگی، بیماریها‌ و دردهای مفصلی، بیماریها‌ی عصبی، افسردگی ،خارش پوست، شوره سر و ترک پوست بیشتر، تا حدود زیادی جلوگیری نمود.
رعایت و تنظیم وعده های غذایی مخصوصاً برای دانش آموزان از طرف اولیای محترم امری است که نباید کوتاهی شود. مثلاً وعده صبحانه وعده بسیار مهمی است که نخوردن صبحانه و گرسنگی در ساعات آموزش موجب پائین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز به مغز می شود و در میزان یادگیری در دانش آموز تاثیر منفی می گزارد و طبق بررسی ها نخوردن صبحانه عامل کاهنده قدرت خلاقیت و ابتکار است. صرف بی موقع شام و خواب نامناسب عامل امتناع از خوردن صبحانه از طرف بچه ها می باشد. ساعات مناسب خواب و زود بیدارشدن فرصتی برای نرمش صبحگاهی ایجاد کرده و در نتیجه جهت بازشدن اشتها برای صبحانه بسیار سودمند است.