Monthly Archives: آگوست 2013

image_pdfimage_print

انواع منتظران

image_pdfimage_print

الف: بعضى منتظران فقط طالب ظهورند و قلباً آرزو دارند که اى کاش با تشکیل دولت کریمه حضرت ولیعصر(عج)حقّ حاکم مى‏شد و باطل از بین مى‏رفت. آنها حاکمیت حق را انتظار می کشند ولى در مقام عمل در زندگى شخصى حاضر به اجراى حقّ نیستند و چه بسا در کارهاى شخصى دنبال باطل مى‏روند و از ادامه مطلب

نشاط در زندگی، دل دادن به بندگی

image_pdfimage_print

نشاط مقوله ای است که تا بحال مباحث چندان عمیقی از آن ارائه نشده است و کمتر کسی به مفهوم قابل قبولی از آن دست یافته است. شادی و نشاط در هر زمینه عامل مهم موفقیت محسوب می شود. دلیل بر این سخن معانی وارده بر نشاط است که ریشه روایی و قرآنی دارد؛ از جمله معانی بکار رفته برای نشاط در ذیل آیه ادامه مطلب

فتنه،سرگردانی و امتحان وتمرد

image_pdfimage_print

فتنه واژه ای آشنا اما غریب و ناشناخته از جهت اهمیت و خطرناک بودن مسئله است. با مراجعه به کتب لغت مفاهیم و معانی مهم و در خور توجهی از این واژه بدست می آید که امتحان، شگفتی، سرگردانی، وسوسه، گمراهی، بازداشته شدن، گداختن، برگشتن، از دست دادن عقل، اختلاف، رسوائی، جنون و کفر از جمله آنها می باشد. در قرآن نیز این واژه چندین مرتبه بکار رفته است که مهمترین آن بحث آزمایش است که جزو سنت الهی می باشد، هشدار به امتحان و آزمایش سخت که عده قلیلی از آن قبول وسربلند می شوند. از جمله ادامه مطلب

علم بهتر است یا ثروت؟

image_pdfimage_print

جمعیت زیادی دور حضرت علی حلقه زده بودند. مرد وارد مسجد شد و در فرصتی مناسب پرسید: یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟حضرت در پاسخ فرمود:

علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شدّاد.

مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد.
در همین هنگام ادامه مطلب

جاهلیت مدرن و نیازبیش از پیش به پیام وحی

image_pdfimage_print

اگر ۱۴۰۰ سال پیش تاریکی و ظلمت، شرک و کفر، جنگ و خونریزی، نابرابری و بی عدالتی، کینه و دشمنی و … همه جا را فرا گرفته بودو انسانیت و اخلاق معنایی نداشت؛ دختران حق زندگی نداشتند، اشرافی گری تنها ملاک شایستگی بود و سیاه پوستان برده بودند و و نژاد پرستی در اوج بود و شکنجه ضعیفان امری طبیعی، اکنون و امروزدر عصر فراصنعتی و تکنولوژی و هزاره سوم نیز جاهلیت حاکم می باشد؛ جاهلیتی مدرن که در اثر ادامه مطلب

وحشت و اُنس

image_pdfimage_print

ریشه تمام گرفتاری های مردم در دوران غیبت به عدم دسترسی به امام معصوم (ع) و بی ارتباط ماندن با آن وجود نازنین بر میگردد. گرفتاری های دوره غیبت و برکات حکومت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دعای افتتاح وارد شده است، آنجا که می خوانیم: ادامه مطلب

گناهی که بخشیده نخواهد شد…

image_pdfimage_print

هر عملی خلافی که انسان در اثر وساوس شیطانی و نفسانی مرتکب گردد گناه محسوب شده و اثرات و تبعات آن بصورت فردی و اجتماعی بروز و ظهور خواهد نمود. تعابیر مختلفی برای گناه در قرآن بیان شده است، از جمله: اِثْم، ذنب، حَوْب، حِنثْ، جُرْم، لَمَمَ، وِزر، شرّ، فجور، فسق، فساد، سیّئه، خطیئه، منکر، معصیت، فاحشه، حرام، خبث ، که به هر تعبیری زیانبار و مهلکند و سزاوار است انسان چنانچه خواسته و ناخواسته مرتکب آن شد از اینکه دشمنى چون شیطان یا نفس بر او غلبه یافته غمگین و پشیمان باشد و ادامه مطلب

سه راه برای سه مقصد

image_pdfimage_print

«هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُ أَبِی یُحَدِّثُ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ رَجُلًا قَامَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ بِمَا عَرَفْتَ رَبَّکَ قَالَ بِفَسْخِ الْعَزْمِ وَ نَقْضِ الْهَمِّ لَمَّا أَنْ هَمَمْتُ فَحَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَ هَمِّی وَ عَزَمْتُ فَخَالَفَ الْقَضَاءُ عَزْمِی فَعَلِمْتُ أَنَّ الْمُدَبِّرَ غَیْرِی قَالَ فَبِمَا ذَا شَکَرْتَ نَعْمَاهُ قَالَ نَظَرْتُ إِلَى بَلَاءٍ قَدْ صَرَفَهُ عَنِّی وَ أَبْلَى بِهِ غَیْرِی فَعَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَنْعَمَ عَلَیَّ فَشَکَرْتُهُ قَالَ فَبِمَا ذَا أَحْبَبْتَ لِقَاءَهُ قَالَ لَمَّا رَأَیْتُهُ قَدِ اخْتَارَ لِی دِینَ مَلَائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِیَائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِهَذَا لَیْسَ یَنْسَانِی فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَه‏».

(خصال شیخ صدوق /ج۱/ص۳۳)

مردی ازحضرت علی(ع) پرسید:«ای امیرالمومنین خدا را از کجا شناختی؟ ادامه مطلب

احکام ماندگار

image_pdfimage_print

یکی از احکامی که خداوند متعال به عنوان حکم ثابت در قرآن بیان و همه مردم اعم از زن و مرد را نسبت به آن تشویق فرموده است مسأله هجرت می باشد ادامه مطلب

نوشته های پای منبری (۶)

image_pdfimage_print

الگوبرداری در وظایف از قرآن
لطفا به این آیه توجه کنید:«اذْ قالَ لَابیهِ و قَوْمِه‏ ما هذِه‏ التَّماثیلُ التَّى‏ انْتُم لَها عاکِفُون» (انبیا/ ۵۲) « (حضرت ابراهیم) وقتى به پدر و به قومش گفت: این تصویرها چیست که به عبادت آنها کمر بسته‏اید؟»
این آیه مربوط به ادای یکی از فروع دین یعنی امر به معروف و نهی از منکر می باشد که توسط حضرت ابراهیم (ع) انجام یافته و خداوند متعال بعنوان نمونه برای بندگان ادامه مطلب

بایگانی‌ها