Monthly Archives: اکتبر 2013

image_pdfimage_print

سرنوشت اولین مخالف غدیر

image_pdfimage_print

شخصى بنام حارث بن نعمان با تحریک دیگر مخالفان جرأت کرد تا آشکارا مخالفت خود را با اقدام پیامبر اعلام کند و با رسول خدا به مجادله پردازد. حارث پس از مخالفت آشکار خطاب به رسول خدا(ص ) گفت : اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتیم، نبوت خود را اعلام کردی و ما را به گفتن لااله الاالله و محمد رسول الله واداشتی و ما اجابتت نمودیم، نمازهای پنجگانه را گفتى و خواندیم و به زکات و روزه و حج و جهاد توصیه نمودی فرمان بردیم، ادامه مطلب

غفلت از غدیر یعنی امام غریب و تنهاست…

image_pdfimage_print

غدیر دیگری را پشت سر نهادیم، اما غدیر امتداد دارد و نهایتی برایش درحیات بشر متصور نیست، غدیر جاری و ساری در زندگی است؛ باز سلام می کنیم بر غدیر و بوسه می نهیم بر دستان صاحبش، و می طلبیم که هیچ روزمان بی غدیر مباد که: ادامه مطلب

ترسیم سیمای غدیر تحقق یافته(مقاله ارائه شده در همایش تخصصی غدیر)

image_pdfimage_print

بی شک غدیر صرف یک واقعه تاریخی سپری شده نیست که اگرفقط از این بُعد به آن نگریسته شود بر ابعاد بسیارمهم آن پرده نهاده شده وبجای غدیریابی، غدیرزدایی صورت خواهد گرفت. غدیر نبأ عظیمی است که شخص پیامبر(ص) و تک تک امامان معصوم(علیهم السلام) در رساندن و ابلاغ آن توسط شاهدان به غائبان توصیه های فراوانی داشته اند. با این دیدگاه غدیر در تاریخ خلاصه نشده و باید در هر غدیر و پس از آن، جریانی تازه بوقوع پیوندد. غدیر معرفی جایگاه انسان و روایت گسستن بند اسارت انسان، تبیین فرهنگ و اخلاق و حقوق انسان، تفکرصحیح اقتصادی و بینش سیاسی انسان و پروژه ای برای مدیریت قدرت انسان و سرمشقی با کارکردی فرا زمانی برای انسان است و در یک کلام تجلیل از انسانیّت انسان. بنابراین نه تنها یک رویداد و واقعه ی تاریخی نیست بلکه هرسال تجدید و تکرار و به جرأت می توان گفت که هرسال غدیری تازه برپا می شود.
غدیر نکته ی عطفی بر مسلمانی و برادری دینی و تنها عامل گردآورنده ی شعبه ها و نژادها و قبیله ها و ملیتهای مختلف است و جوابی دندان شکن به معاویه صفتانی است که علی(ع) را مایه تفرقه می دانند؛ که حضرت علی(ع) در این مورد فرمودند: «انّما انتُم اخوانٌ على دین الله, مافرَّق بینکم الا خبثُ السَّرائرُ و سوءُ الضَّمائر فلا تُوازرونَ و لاتُناصَحون و لاتُباذلون و لاتُوادّون» و در جای دیگر می فرمایند:« لیْسَ رجلٌ احْرَصُ على جماعه اُمّه محمّدٍ (صلی الله علیه و آله وسلم) و اُلْفَتَها منّی» . ادامه مطلب

ترسیم سیمای غدیر تحقق یافته( مقاله ارائه شده در همایش تخصصی غدیر)

image_pdfimage_print

چکیده مقاله :
در این مجال برآنیم تا ارتباط غدیر با ظهور و دولت کریمه حضرت حجت (ع) را به بحث و بررسی بنشینیم و لبّ مطالب مطروحه را در مطلع عرایضم تقدیم میدارم.
• اسلام شناسی و دینمداری در عصر غیبت حضرت با استواری بر سه رکن رکین بعثت، غدیر و ظهور حاصل می‌شود.
• ظهور انتهای تفصیلی صراط مستقیم غدیر است.
• ظهور تجلی کامل تعالی بشر است.
• اسلام بدون غدیر بی‌محتواست و غدیر بدون ظهور تجلیگاه جهانی نخواهد داشت.
• برای جبران غدیر از دست رفته توسط سقیفه باید دست بیعت با وارث غدیر برای عصر ظهور داد.
• در عصر ظهور معلوم خواهد شد که مردم چقدر به غدیر نیاز داشتند و چه چیزی را پشت پا انداختند.
• غیر نشان داد که انسان‌ها وقتی آزاد باشند باز هم خوب را که غدیر است برنمی‌گزینند و بد را که سقیفه است انتخاب می‌کنند.
• غدیر مأیوس کردن دشمنان از نابودی دین خدا بود.
• غدیر بشارت کمال دین و تمام نعمت و رضایت خدا و اهانت به شیطان و ناامیدی ستمگران بود.
• امام غدیر آن پیشوای هدایتگری است که رسالت جهانی ختم نبوت را بر عهده دارد.
• انسان راهرو کمال است با برنامه مدون غدیر.
• غدیر استمرار حلقه پیوند انسان با آفریدگار اوست.
• غدیر بهترین شیوه بهره‌برداری از جهان هستی را در اختیار انسان قرار می‌دهد.
• مردم چاره‌ای جز بازگشت به سوی غدیر ندارند که معنای آن حرکت به سوی ظهور است.
• غدیر نماد حق است که در عصر ظهور خود را نشان خواهد داد.
• خط غدیر در پی عدالت فراگیر و همه جانبه در جهان است.
• مردم به خاطر قطع ارتباط با امام غدیر به انواع گناهان آلوده شدند و گناهان را با فقر و سختی تاوان دادند.
• با ظهور صاحب غدیر رفاه همگانی مردم جهان را فرا می‌گیرد.
• غدیر آغاز ظهور است و ظهور پایان غدیر. ادامه مطلب

غدیر و اعتلای نیازها

image_pdfimage_print

فلسفه غدیر و حکمت غدیر تغییر و دگرگونی و یافتن سیری صحیح برای صیرورت یافتن ماهیت انسان و رسیدن به رشد و خودشکوفایی و به اصطلاح احسن الحال است و بوسیله غدیر است که هرگونه توقف و توجیه و بی اعتنایی به دین و برنامه زندگی از میان می رود. غدیر اکسیری است برای رهایی انسان از خمودگی و یافتن سرمشقهایی نو در مسایل مختلف زندگی. لذابه نظر می رسد در کنار یافتن راههایی جهت اثبات غدیر به دشمنان و مخالفان, می بایست این امردر قلوب اهل ولاء محقق شود؛ چراکه بیشترین ضربه ای را که غدیر در طول سالیان متمادی دیده است از طرف دوستدارانش بود نه مخالفان و حتی کافرانش. ادامه مطلب

غدیر و از سوی دیگر افشای صحیفه ملعونه

image_pdfimage_print

۳روز تا غدیر باقی است؛ روز تثبیت رسمی ولایت و اعلام منصوب شدن حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم(ص)، روز تجدید تولّی با علی و شیعیان علی(ع) و تحکیم تبرّی از دشمنان علی(ع)، روز قرار گرفتن عمّامه پیامبر(ص) به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین علی (ع) و بیان این سخن توسط پیامبرکه فرمودند:”خداوند هیچگاه زمین را بدون حجّت باقى نمى‏گذارد”… روز حمد و بجا آوردن شکرالهی…
بر اساس نوشته مورخین امروز کاروان به منطقه ای بنام «سَرِف» می رسد. ادامه مطلب

تازگی قرآن در کلام امام هادی(ع)

image_pdfimage_print

عَنْ یَعْقُوبِ بْنِ السِّکیتْ، قالَ: سَاءلْتُ أ بَاالْحَسَنِ الْهادى(ع):

ما بالُ الْقُرْآنِ لا یَزْدادُ عَلَى النَّشْرِ وَالدَّرْسِ إلاّ غَضاضَه قالَ(ع):«إنَّ اللّهَ تَعالى لَمْ یَجْعَلْهُ لِزَمانٍ دُونَ زَمانٍ، وَلالِلنّاسٍ دُونَ ناسٍ، فَهُوَ فى کُلِّ زَمانٍ جَدیدٌ وَ عِنْدَ کُلِّ قَوْمٍ غضُّ إلى یَوْمِ الْقِیامَهِ». یکى از اصحاب حضرت امام هادی به نام ابن سِکیّت گوید: از امام هادى (ع) سؤال کردم: چرا قرآن با مرور زمان و زیاد خواندن و تکرار، کهنه و مندرس نمى شود؛ بلکه همیشه حالتى تازه و جدید درآن وجود دارد؟

ادامه مطلب

پاییز و مراقبتهای لازم

image_pdfimage_print

فصلهای چهارگانه سال از آیات و نشانه های بی نظیر خداوند متعال است که هر تغییر آنها در هر سه ماه سال موهبتی برای بشر می باشد. از نظر جغرافیایی نیز “فصل”، یکی از تقسیمات سال بر اساس تغییرات آب و هوایی کره زمین است. به گفته دانشمندان وضعیت مختلفی با تغییرات آب و هوا در دیگر سیارات نیز رخ می دهد که فقط کره زمین است که تغییرات فصولی آن با اعتدال صورت گرفته و مشکلی در زندگانی ایجاد نمی کند. ادامه مطلب

پاییز بهار عاشقان

image_pdfimage_print

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

«اَعدی عدوَّک نفسک الّتی بینَ جَنبَیک»

«خطرناک ترین دشمنان تو همان نفس خودت است که در میان دو پهلویت قرار گرفته است».

انسان به هر دشمنی نیکی کند و هرچه را می خواهد به او بدهد دشمنی کم رنگ شده ورفته رفته دوستی شکل می گیرد، اما نفس در این مقوله استثنا می باشد و هر چه را بخواهد در اختیارش گذاشته شود دشمنیش بیش از پیش خواهد شد.
در نگاه اهل عرفان همه فصول برای آنان بهار است و اصولا غیر از بهار فصلی دیگر ادامه مطلب

باطن حج در کلام امام سجاد (علیه السلام) به شبلی

image_pdfimage_print

شبلى به حج رفته بود، و پس از انجام اعمال حج به حضور امام سید الساجدین علیه السلام مشرف شد، امام علیه السلام از وى پرسید: اى شبلى ! حج گزاردى ؟ شبلى : آرى ! با ابن رسول الله!
امام علیه السلام : زمانى که به میقات فرود آمدى ، آیا نیت کرده اى که جامه معصیت را از خود به در آورى و جامه طاعت بپوشى ؟ شبلى : نه .
امام علیه السلام : زمانى که از جامه خود برهنه شدى ، آیا ادامه مطلب

بایگانی‌ها